• El Museu d'Art de Girona mostra el fons artístic del diari AVUI

    24 juliol, 2019

    L’exposició dibuixa l’itinerari de les arts a Catalunya entre les dècades dels 70 i els 90, i aglutina obres donades pels artistes per recolzar el projecte del primer rotatiu en català, nascut el1976

    Font:
    Museu d'Art de Girona

    El Museu d’Art (md'A) de Girona vol donar visibilitat al ric i variat Fons d’art del diari AVUI, un dels més complets i coherents conjunts d’art català de la segona meitat del segle XX. Davant la impossibilitat de realitzar una sola mostra exhaustiva de les 580 obres del fons, el museu es proposa impulsar una successió de propostes expositives.

    La primera d’aquestes exposicions (titulada 70’s – 90’s. D’una certa abstracció a l’art conceptual) es pot visitar fins al 3 de novembre i s’ha confiat a la historiadora i crítica d’art Pilar Parcerisas, qui, a banda de haver estat crítica d’art del diari, va coordinar i impulsar l’ampliació del fons d’art de l’AVUI des del 1994, quan s’hi van incorporar noves donacions de creadors més joves.

    La proposta expositiva de Parcerisas dibuixa l’itinerari de les arts a Catalunya entre les dècades dels 70 i dels 90, des de l’abandonament de l’informalisme en favor de l’abstracció i el trànsit cap a l’art conceptual. A banda, la seva selecció fa confluir en una sola exposició els noms més significatius de l’art català d’aquest període.

    En la mostra s’hi poden veure obres de Francesc Abad, Pic Adrian, Carme Aguadé, Sergi Aguilar, Andreu Alfaro, Enric Ansesa, Erwin Bechtold, Alfons Borrell, Joan Brossa, Francesc Català-Roca, Jordi Cerdà, Joaquim Chancho, Joan Claret, Maria Teresa Codina, Albert Coma Estadella, Montserrat Costa, Eulàlia, Benet Ferrer, Ferran García Sevilla, Grup de Treball, Joan Hernández Pljuan, Josep Iglesias del Marquet, Fernando Megías, Antoni Miralda, Fina Miralles, Joan Miró, Antoni Muntadas, Josep Niebla, Jordi Pablo, Carles Pazos, lago Pericot, Jordi Pericot, Josep Ponsatí, Carles Pujol, Joan Rabascall, Albert Ràfols- Casamada, Àngels Ribé, Agustí Roqué,  Benet Rosell, Enric Satué, Salvador Saura, Rosa Siré,  Goncal Sobré, Antoni Tàpies, Torres Monsó, Lluís Utrilla, Manel Vals, Joan Vila-Grau, Joan-Pere Viladecans, Jaume Xifra i José Maria Yturralde.

    L’exposició proposa un passeig sintètic però molt complert per moments determinants de l’art contemporani a Catalunya, que mostra la diversitat i l’evolució de l’art català des dels anys setanta als noranta i que aporta una primera lectura per redescobrir la riquesa d’un fons, el del diari AVUI, que ha esdevingut testimoni d’una època.

    El Fons d’art del diari AVUI

    L ’any 2011, i després de la fallida de l’empresa Premsa Catalana S.A, editora del rotatiu, la Generalitat de Catalunya va fer aposta per adquirir les 604 obres que constituïen aleshores el fons d’art del diari. Amb l’adquisició s’evitava la disgregació d’una col·lecció significativa històrica i artísticament i també una possible exportació d’obres fora de Catalunya.

    El Fons és va configurar a partir de la donació d’una obra per part del artistes com a suport a l’edició del primer diari en català, a la dècada de 1970. El diari Avui, el primer rotatiu en català després de la dictadura franquista, va rebre el suport de bona part de la societat catalana i també dels artistes que van respondre a una crida prèvia del mateix diari per fer donació d’una obra i contribuir a fiançar l’empresa.

    Quan el 23 d’abril de 1976 sortia el primer número del diari, el fons d’art ja comptava amb un bon nombre d’obres, exposades el gener de 1976 a la Fundació Miró de Barcelona, amb el títol d’“Un poble es fa el seu diari”.

    En la dècada dels 90 els fons es va ampliar amb 69 noves donacions, sota l’assessorament artístic de Pilar Parcerisas. Aquestes noves incorporacions es van exhibir conjuntament amb una selecció de les anteriors en una àmplia mostra al CCCB el setembre de 1994.

    L'any 1991, la totalitat del fons es va dipositar al monestir de Vilabertran, on s’anava exposant rotativament fins el 2004. Amb la fallida del diari, les obres van quedar custodiades en magatzems del monestir, i finalment van ser adquirides per la Generalitat de Catalunya.

    Desprès de l’adquisició, el fons es va dividir en dos grans blocs. Un primer el conformaven els 24 originals de portades encarregades pel diari durant vint anys a diversos artistes catalans. Tot aquest conjunt es va dipositar al Museu d’Història de Catalunya, que el mateix 2011 va dedicar-hi una mostra que relacionava els originals amb les portades del diari editades i feia èmfasi en la vessant més històrica del diari. La resta d’obres, el gruix principal, es van dipositar al Museu d’Art de Girona, amb la voluntat de reforçar la col·lecció amb obres d’art contemporani.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.