• Ètica i periodisme

    Com aplicar els valors professionals en l’època d’Internet i la crisi econòmica

    Objectius del curs

    Vivim una època de greu crisi ètica en molts diversos aspectes de la vida social, política i econòmica. En el terreny de la informació periodística, això s’ha traduït en una desorientació sobre la raó de ser dels mitjans de comunicació i la idea de servei públic, amb la creixent manca de confiança de la societat envers aquests mitjans i els seus professionals. Tot i que l’ètica és una i no es desdobla, les noves plataformes, com ara Internet, han propiciat també paranys deontològics que demanen especial atenció.

    Aquest programa pretén ser un curs obert amb reflexions basades en temes d’actualitat i en l’estudi de casos pràctics sobre l’aplicació dels valors que han d’inspirar la conducta professional, amb la mirada molt posada en les possibilitats que Internet i les xarxes socials han obert per al periodisme.

    Programa

    1. Moral, ètica, deontologia professional i legalitat

    2. Els canvis en els mitjans i els procediments autoreguladors
      • Xarxes socials i nous formats
      • Opinió i tertúlies
    3. Aplicació pràctica dels codis deontològics: el cas català

    4. Fonts i relacions personals. Quatre casos pràctics de repercussió internacional
      • Watergate
      • Armes de destrucció massiva
      • Wikileaks
      • Periodistes incrustats

    Metodologia

    El curs combinarà exposicions de conceptes, acompanyades d’exemples audiovisuals, amb el plantejament de casos i exercicis pràctics.

    Destinataris

    Periodistes de qualsevol mitjà, molt especialment tots aquells que en algun moment publiquen a Internet i a les xarxes socials. També blocaires, community managers, creadors de contingut on line, etc.