• 'Anàlisi de l'estat actual de la professió periodística a Catalunya, oportunitats en el sector i necessitats de formació'

    22 febrer, 2013
    El Col·legi de Periodistes ja disposa d’un retrat precís que diagnostica la professió periodística i assenyala els futurs nínxols professionals.

    L’estudi, que identifica els clarobscurs del mercat laboral sota el títol Nínxols d’ocupació per a periodistes; crisi, oportunitats en el sector i necessitats de formació, forma part d’un pla estratègic de formació i ocupació per als professionals de la informació. L’informe –fruit d’un acord del Col·legi amb el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC)– ha estat elaborat pel Laboratori Digital. Media, Strategy and Regulation de la Facultat de Comunicació Blanquerna (Universitat Ramon Llull) sota la direcció del professor Josep Lluís Micó.

    Aquest treball dissecciona l’estat actual per després mostrar algunes de les sortides professionals en una professió desorientada per la doble crisi (la pròpia de l’ofici i l’econòmica). Entre altres aspectes, l’estudi analitza l’oferta i la demanda dels diferents estudis universitaris de Periodisme, així com les seves respectives borses de treball, ordena les dades existents de periodistes aturats i apunta les característiques bàsiques dels professionals de la informació que més es valoren actualment al mercat actual com la versatilitat, les competències en idiomes o la formació continuada. L’informe, que analitza les tendències a escala nacional i internacional, ­–aquestes no sempre coincideixen– també destaca la importància de la polivalència i la capacitat multimèdia, recorda l’augment de l’externalització en la producció periodística i la incidència en la redefinició de funcions professionals en les redaccions, que cada cop més tenen lloc lluny de les redaccions tradicionals. En aquest context també presenta l’emprenedoria com una solució a la complicada situació que travessa el periodisme.

    Segons aquest treball, els perfils professionals emergents estan majoritàriament inclosos en el paradigma digital o en l’àmbit genèric de la comunicació. Així, es centra en ocupacions com el periodisme de dades, la comunicació per a pimes, els formadors d’agents empresarials, els especialistes en analítica web, els experts en comunicació corporativa local i el màrqueting digital, entre altres. Aquest informe sustenta el pla estratègic que ha de permetre al Col·legi de Periodistes traçar unes línies de treball per lluitar més eficaçment contra la desocupació i orientarà el Centre de Formació i Desenvolupament en l’organització de cursos de reciclatge professional, basant-se en les necessitats reals del mercat laboral.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.