Vés al contingut
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Correu
  • Contacte
  • Repositori Digital
  • Iniciar sessió
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
    • Codi deontològic
    • Premis
  • Actualitat
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Activitats
  • Documentació
  • Serveis
  • Capçalera
  • Report.cat
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
  • Actualitat
  • Activitats
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Documentació
  • Serveis
    • Iniciar sessió
Inici / Actualitat / El CIC recalca que la credibilitat depèn tant de la veracitat com de la transparència i la independència
  • El CIC recalca que la credibilitat depèn tant de la veracitat com de la transparència i la independència

    17 juliol, 2025

    En el primer trimestre del 2025, el Consell de la Informació de Catalunya va resoldre una queixa ciutadana que qüestionava el possible caràcter publicitari d’una notícia de Crónica Global. Davant d’aquests fets, el Consell recorda que ”la credibilitat periodística no només es fonamenta en la veracitat del contingut, sinó també en la percepció d’independència i transparència“.

    Tweet
     
     
    Autor:
    Christian Lendl
    Font:
    Unsplash

    La notícia es titula, “Ni ESCAC ni UPF: esta es la universidad privada de Cataluña donde estudió Marcel Barrena, director de ‘El 47’” i la persona denunciant al·legava que l’article podria vulnerar el setè criteri del Codi Deontològic, que estableix la necessitat de "rebutjar les fórmules de promoció o publicitat sota l’aparença deliberada d’informacions periodístiques”, així com el punt 2 de l’annex B, que reclama una clara identificació del producte informatiu, sigui quin sigui el seu format i naturalesa.

    Crónica Global va defensar que no hi havia cap finalitat comercial, que l’article estava degudament signat, inclòs en la secció “Vida” i seguia un enfocament pedagògic o creatiu. A més, van assegurar que podien demostrar, amb informació fiscal, que no hi havia cap acord publicitari amb la institució esmentada —la Universitat Ramon Llull.

    Tot i això, el CIC considera que el contingut planteja un cas límit entre la informació i la publicitat encoberta, ja que la forma, el to i l’estructura de la peça tenen un caràcter “marcadament promocional” fet que pot portar el lector a interpretar l’article com a publicitari, tot i que no ho sigui. El Consell també destaca que el titular fa referència a dues universitats catalanes —ESCAC i UPF— que no es tornen a esmentar en el text, cosa que reforça el to comparatiu i promocional de la peça.

    Així doncs, el Consell conclou que la redacció de la peça vulnera tant el setè criteri com el punt 2 de l’annex B del Codi Deontològic. A més, assenyala la infracció del primer criteri, el qual exigeix als professionals el compromís amb la recerca de la veritat i la presentació fidel dels fets, evitant formats que puguin induir a error o fer passar interessos comercials o opinions per informació contrastada.

    CONSULTA LA RESOLUCIÓ SENCERA

    Si creus que un mitjà de comunicació o periodista ha vulnerat algun dels principis del Codi Deontològic de la professió periodística, presenta la teva queixa al Consell de la Informació de Catalunya. 

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
  • Altres notícies

    Nou horari d'atenció col·legial durant les vacances d'estiu
    Els fotoperiodistes tarragonins mostren els seus treballs en una exposició al Moll de Costa
    Qui són els teus candidats a rebre la Mosca Grossa i la Mosca Borda?
    La seu de Lleida romandrà tancada del 16 al 18 de juliol
    Consulta les notes de tall 2025 dels graus de periodisme i comunicació
    El Club de Lectura torna al setembre amb “Misterio en el Barrio Gótico” de Sergio Vila-Sanjuán
    El CIC recorda que els mitjans també són responsables dels seus espais digitals
    Convocat el 36è Premi Turístic Internacional Pica d'Estats
    Nou descompte per gaudir de les activitats d’estiu a Font-Romeu Pyrénées 2000 i Saint-Lary
    Nou acord amb Grupo Smedia: descomptes en més de 40 espectacles cada mes
  • Cercador

  •  
    Un New Deal per als mitjans
    Quan la mare va a la guerra
    Dotze errors lingüístics habituals dels periodistes
    L'última polèmica d'El Vaquilla
    L’efecte Streisand que alimenta les fake news
  •  
    L'epicentre de la desinformació
    Marc Basté: "La batalla de veritat serà per la confiança"
    Recursos útils
    Webs
    La xarxa

Col·legi de Periodistes de Catalunya 2025

Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.

Tel. 93 317 19 20       contacte@periodistes.cat

  • Avís legal
  • Política de privadesa
  • SII
  • Política de cookies