• VIII edició del programa 'La premsa a les escoles'

    28 febrer, 2017

    El Col·legi de Periodistes en col·laboració amb La Caixa impulsen una nova edició del programa 'La premsa a les escoles' que té com a principals objectius fomentar entre els alumnes l'interès per l'actualitat, explicar la funció social dels mitjans de comunicació i desenvolupar l'esperit crític i la reflexió. La iniciativa ha començat aquest dimecres 1 de març i arribarà a un total de 70 centres d'ensenyament i a més de 3.500 alumnes de secundària de tot Catalunya. 

    (C) Col·legi de Periodistes

    Els periodistes que hi participen en el projecte tenen tots una àmplia trajectòria professional en l'àmbit periodístic que els hi permet transmetre la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici i la importància que tenen els mitjans de comunicació en la nostra societat. Per això es fan servir exemples i casos pràctics amb diferents materials, com projeccions de vídeos, portades històriques de diaris i notícies recents.

    Cada sessió compta amb una participació mitjana d’entre 40 i 80 alumnes que tenen l’oportunitat d’analitzar, entre d’altres temes, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, conèixer millor l’ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors. També s’inclou una part de taller pràctic, amb la premsa del dia i la implicació  dels alumnes amb preguntes i elaboració de peces informatives,   per veure de forma directa el treball dels professionals de la comunicació.

    Especial atenció a les xarxes socials

    Des de fa uns anys, els periodistes que realitzen aquestes xerrades han comprovat com la “dieta mediàtica dels adolescents”, és a dir, les principals formes de comunicació i consum informatiu són les xarxes socials. En aquest sentit, des del Col·legi de Periodistes de Catalunya s’incideix darrerament en recordar les diferències entre canals d’informació i mitjans de comunicació avalats per la feina dels professionals.

    La degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet, recorda que "aquesta iniciativa és un pas més per incorporar i apropar el periodisme a les aules amb la idea que els més joves analitzin els mitjans de comunicació des de diferents vessants, per promoure i lluitar contra les desigualtats i estereotips”.

    Per la seva banda, Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària “la Caixa”, afirma que “el bon periodisme, rigorós, contrastat i plural és la millor garantia de llibertat. I la seva essència no ha canviat. És sempre la mateixa, independentment del canal informatiu i de l’evolució dels temps. Creiem que en un context en el que la sobreinformació sovint genera desinformació, mantenir aquesta essència i compartir-la amb els nostres joves de la mà de professionals, és una eina poderosa per a la construcció d’un futur millor

    Valoració del projecte

    EduCaixa, el programa educatiu de l'Obra Social "la Caixa" i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, comparteixen un objectiu comú: fomentar el coneixement dels mitjans de comunicació, promoure el respecte al pluralisme informatiu i crear consciència del paper que exerceixen aquests mitjans en una societat democràtica, lliure i plural. La iniciativa, a més, constitueix, avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a conèixer i posicionar-se davant d’una realitat complexa, amb un alt grau de diversitat i en constant canvi.  

    La valoració dels programa “la premsa a les escoles” per part dels alumnes, professors i periodistes participants ha estat en totes les edicions sempre molt positiva, que en molt casos els anima a repetir. A l’edició de l’any passat, la mitjana dels centres educatius que van participar-hi, van atorgar un notable alt a la iniciativa, i la majoria creu que els seus alumnes tenen després una millor comprensió de la funció social dels mitjans de comunicació. Els professionals que hi van participar, tots col·legiats i col·legiades, van fer també una valoració molt satisfactòria de l’experiència, i destaquen l’interès que molts estudiants mostren també per la professió i les diverses opcions formatives al respecte. 

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.