• Les apps del moment

    Alberto Escusol
    -
    19 febrer, 2019

    El GEN Summit 2018 ha estat una oportunitat per conèixer els darrers desenvolupaments tant en aplicacions com en plataformes relacionades amb el periodisme. Des d’algunes aplicacions que faciliten l’accés a dades públiques fins a d’altres que n’automatitzen la visualització, passant per solucions pràctiques per monetitzar continguts. Moltes d’aquestes permeten, a un preu raonable, que redaccions mitjanes i petites tinguin accés a la darrera tecnologia. D’altres, com Charbeat o Dataminr, ja s’han consolidat entre mitjans com Washington Post i The New York Times.

    El món de la creació i del desenvolupament d’aplicacions i plataformes evoluciona a una velocitat exponencial en els darrers anys. També les que més relació guarden amb el periodisme. És per això que la cita anual del Global Editors Network (GEN) Summit és un punt de referència per conèixer les darreres novetats. Precisament a Lisboa, on va tenir lloc aquest any, es van poder conèixer les vuit start-up finalistes de la competició Startups for News, que organitza cada any el GEN.

    D’altra banda, mitjans ja establerts també van poder mostrar la seva capacitat d’innovació amb motiu de l’EditorsLab, l’altra competició que l’entitat organitza amb motiu de la trobada anual. Entre altres, els participants del congrés van conèixer Sports Mate, una aplicació creada pel grup mediàtic australià Seven West Media. Es tracta d’un prototip de traductor de conceptes i frases fetes de l’esport per a novells i nouvinguts en alguna disciplina en concret o en el món de l’esport en general.

    En les pàgines següents, fem un resum de quines van ser les aplicacions més destacades del GEN Summit 2018 i com estan evolucionant altres que, malgrat ser-hi en edicions anteriors, estan presentant força novetats i comencen a consolidar-se en les redaccions de referència a nivell mundial.

    CHARTBEAT

    chartbeat.com

    “Martin Baron es passeja per la redacció [del Washington Post] amb el ChartBeat al mòbil”, va explicar Emilio Garcia-Ruiz, editor digital d’aquest mitjà, durant la intervenció al congrés. És el millor exemple de l’èxit d’aquesta plataforma, especialitzada en l’analítica de contingut. Amb ChartBeat, mitjans com el mateix Washington Post, però també cnn, Le Monde i molts altres analitzen qui consumeix el seu contingut, com ho fa, com arriben al web, i moltes altres dades en temps real.

    DATAMINR

    dataminr.com/news

    Si qui llegeix això treballa amb les notícies d’actualitat i de darrera hora, Dataminr té possibilitats de convertir-se en “una eina essencial”, com qualifica Mary Nahorniak, sotseditora de Digital de l’USA Today. El funcionament és molt senzill: l’aplicació està en constant rastreig en temps real de tot el que es publica a les diferents xarxes socials. Gràcies a la intel·ligència artificial, és capaç de detectar el que anomena primers indicadors d’un esdeveniment de gran importància o una informació de darrera hora. Diferents mitjans nord-americans i europeus ja l’empren per intuir quines seran les properes breaking news.

    VIGILANT

    vigilant.cc/

    La plataforma guanyadora de la StartUp for News 2018 és un repositori ideal per a aquells periodistes i mitjans que vulguin tenir un accés ràpid a bases de dades obertes. Des de sentències judicials a registres de propietat, passant per dades econòmiques i d’empreses d’arreu del món, Vigilant rastreja constantment i posa a disposició dels clients (cal contactar per saber-ne preus) bases de dades locals, regionals, nacionals i internacionals.

    GRAFITI

    grafiti.io

    També relacionada amb les dades, Grafiti va un pas més enllà i ofereix als periodistes la possibilitat de trobar a la seva plataforma “bases de dades de fonts verificades” –com dades oficials, empreses conegudes o, fins i tot, altres mitjans– per tal de facilitar la feina de crear històries a partir de les dades, fins i tot en format vídeo. Des del mòbil o el PC, el periodista pot, en pocs minuts, buscar gràfics i dades ja creats, i editar-los per personalitzar-los i publicar-los, sigui en un bloc, un mitjà o directament a les xarxes socials.

    FRAMES

    frames.news

    “Posa-li un nom, nosaltres ho convertim en gràfic”. Aquest és el lema de Frames, una empresa amb redacció pròpia que es dedica a la creació incessant de gràfics de tot tipus sobre qualsevol temàtica. Un algoritme s’encarrega de rastrejar automàticament els continguts que el mitjà amb el qual treballen està creant i publicant, i suggereix automàticament el gràfic o infografia més adient. El mitjà s’estalvia, així, el temps i la necessitat d’adquirir eines digitals i experts en el disseny i la visualització de dades.

    JAMATTO

    jamatto.com

    Si durant el gen Summit es va sentir molt a parlar de la introducció dels micropagaments en el model de negoci dels mitjans digitals, Jamatto podria ser l’eina necessària per ajudar en aquest sentit. Fer pagar qualsevol quantitat per qualsevol contingut del web, aquesta és la proposta de la plataforma, que permet als mitjans decidir quin preu posen als diferents continguts que ofereixen, i que donen la tranquil·litat a l’usuari amb un procés de pagament senzill i intuïtiu.

    POOOL

    poool.fr

    També per solucionar els actuals reptes de monetització als mitjans es presenta Poool. Aquesta start-up francesa defensa que actualment “un 95% dels usuaris que troben un mur de pagament clàssic donen marxa enrere i un 60% abandona fins i tot el web del mitjà”. Proposen un mur de pagament dinàmic, en el qual el mitjà decideix què vol fer pagar, a qui i com. És a dir: un mur de pagament intel·ligent que pot decidir fer una oferta inicial a un tipus d’usuari, optar per una altra estratègia amb un públic diferent... Segons les dades que van aportar a Lisboa, els mitjans que ja treballen amb Poool han incrementat fins a un 23% els subscriptors digitals.

    PROJECT FACET

    projectfacet.org

    Alguns dels darrers grans escàndols fruit del periodisme d’investigació han vist la llum gràcies a una col·laboració entre diferents mitjans. Sense anar més lluny, els treballs de l’ICIJ, com els Papers de Panamà o els Papers del Paradís, no haguessin estat possibles sense el treball col·laboratiu dels periodistes de desenes de mitjans d’arreu del món. Project Facet vol ser la plataforma de referència per als projectes col·laboratius, en què les diferents redaccions puguin estar en contacte i intercanviar informació, recursos, tecnologia, etc.

    SPORTS MATE

    Què vol dir posar l’autobús en un partit de futbol? On hem de mirar per veure la pintura en una pista de bàsquet? Un equip de periodistes i desenvolupadors del mitjà australià Perth Now van guanyar a Lisboa la competició de prototips amb una eina que, al mateix temps que informa d’esdeveniments esportius en temps real, resol dubtes com els mencionats amb el seu particular diccionari. Tot i que està en fase de desenvolupament (encara no té web), aquest diccionari incorpora certs tocs humorístics.

    TRINT

    trint.com

    L’edició 2018 no és el primer gen Summit on s’ha pogut veure la gent de Trint, una start-up de transcripció automàtica, sigui des d’àudio o vídeo, emprada ja per desenes de mitjans, periodistes freelance i altres professionals. Enguany, els responsables d’aquesta companyia, creada pel guardonat reporter International Jeff Kofman, presentaven una novetat: un diccionari intel·ligent que, a mesura que es produeixen transcripcions, aprèn expressions col·loquials i particularitats de possibles accents i les va incorporant per a la propera transcripció. Atenció: la gent de Trint no descarta, si troben un col·laborador local, incorporar el català entre l’actual dotzena d’idiomes en els quals ofereix transcripcions –castellà inclòs.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari