• Open Arms o la percepció mediàtica de la realitat

    Mary M. Villena
    -
    9 març, 2021

    El tractament de la informació sobre migrants i refugiats varia segons la línia editorial de cada mitjà de comunicació, influint en la ideologia i percepció dels receptors de la notícia. Des del Report.cat, setmanari digital del Col·legi de Periodistes, Mary M. Villena analitza com els diaris La Razón, La Vanguardia i Eldiario.es van relatar el dia a dia de la polèmica missió 65 d'Open Arms, l'estiu de 2019.

    Imatge compartida al compte oficial de Twitter de Proactiva Open Arms | Foto: Santi Palacios

    El 30 de juliol de 2019, el vaixell de l'ONG Open Arms va iniciar la Missió 65 a la Mediterrània Central: fer-se a la mar des del port de Siracusa amb el propòsit de salvar la vida d’aquells migrants que volien arribar a Europa tot i el difícil temporal. Un cop rescatats, però, el vaixell va romandre abandonat al mar sense poder atracar durant vint dies. Tots els mitjans van cobrir la notícia, però no de la mateixa manera, seguint les seves pròpies línies editorials.

    Va complir l’Open Arms amb la legislació internacional? Té dret, Itàlia, a negar el desembarcament? És una amenaça pels europeus l’arribada d’aquestes persones? És en les respostes a aquestes preguntes on el receptor assumeix una certa ideologia així com els interessos de l’emissor, acceptant-los com un sistema natural de regles, valors i normes. La periodista Mary M. Villena ha analitzat la cobertura d'aquesta notícia per part dels diaris La Razón, La Vanguardia i Eldiario.es.

    Es tracta de tres maneres d’informar diferents, on els detalls del llenguatge permeten extreure conclusions lligades sovint a connotacions de la seva línia editorial. L'ús de paraules com "immigrants", "migrants" o "refugiats", la cosificació de les víctimes o les generalitzacions influeixen sobre la percepció de la informació per part dels lectors dels rotatius. 

     

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.