• Comunicat del Grup de Treball de Mitjans Públics contra els Blocs Electorals

11 maig, 2023

Davant l’inici de la campanya electoral de les eleccions municipals i al Conselh Generau d’Aran del pròxim 28 de maig, el Col·legi de Periodistes de Catalunya reitera la necessitat de permetre als mitjans aplicar un criteri periodístic lliure i objectiu en la cobertura de les eleccions.

El Col·legi de Periodistes de Catalunya reitera la seva oposició als blocs electorals imposats per la LOREG, considerant-los una intromissió greu a la professió periodística. És hora de permetre que els mitjans apliquin un criteri periodístic lliure i objectiu en la cobertura de les eleccions.

El Col·legi de Periodistes de Catalunya manifesta que:

• La LOREG (Llei Orgànica de Règim Electoral General) indica que el respecte al pluralisme polític als mitjans audiovisuals públics es basarà “en criteris d’igualtat, proporcionalitat i neutralitat informativa”, però lamentem que hi hagi ràdios i televisions que han hagut de pactar el minutat dels blocs amb els partits en els plans de cobertura. El Col·legi de Periodistes de Catalunya reitera l’oposició a aquests blocs, ja expressada en comicis anteriors, per considerar-los una intromissió greu a la professió.
    • Els blocs electorals establerts a través de la LOREG són una imposició que no permet aplicar el criteri periodístic a l’hora de cobrir la informació electoral a les ràdios i televisions. Haver de destinar un determinat temps a la informació de cada partit en funció dels resultats a les darreres eleccions no respon a cap criteri professional.
    • Celebrem que hi hagi mitjans que els darrers anys han pogut treballar durant la campanya sense haver de sotmetre’s als blocs. Tanmateix, fem costat als companys periodistes de ràdio i televisió que hagin de seguir la imposició de blocs i expressin la seva disconformitat.
    • D’altra banda, considerem que haver d’acordar un pla de cobertura de la campanya electoral i haver de rebre el vistiplau de la Junta Electoral són qüestions que també topen amb el lliure exercici de la professió i l’aplicació d’un criteri únicament periodístic.
    • Sobre els debats i entrevistes que se succeiran les pròximes setmanes, apostem per la riquesa d’aquest format i defensem que els professionals dels mitjans de comunicació els puguin convocar sota criteri informatiu. La LOREG estableix que les emissores privades han de respectar la proporcionalitat i neutralitat als debats i entrevistes d’acord amb les instruccions fixades per la Junta Electoral. Defensem que ha de ser elecció dels professionals decidir si només compten amb els alcaldables dels partits amb representació o bé si donen veu a les diverses formacions amb aspiració d’assolir aquesta representació el 28-M.
    • Instem les formacions polítiques amb representació al Parlament de Catalunya a desencallar la tramitació de la Llei Electoral Catalana, dins la qual demanem que es vetlli pel lliure exercici de la professió periodística durant les campanyes electorals.
    • Per acabar, reiterem la defensa del Codi Deontològic del CPC, on s’estableix que les informacions publicades no poden comportar la discriminació de cap persona per la seva condició sexual, creença, origen ètnic, nacionalitat o extracció social. En aquest sentit, cal evitar expressions que incitin a l’odi. Aquestes premisses demanem que també es compleixin durant el seguiment de la campanya electoral.

Grups de treball:
    Mitjans públics

1 Comentari

1. josepgenesca@gmail.com
      Nosaltres hem pactat amb els partits que es presenten que mantindrem el criteri periodistic equanim.

Deixa el teu comentari