• Donar valor al periodisme rigorós

    3 març, 2020

    L'onzena campanya de "La premsa a les escoles" aproparà a mig miler d'alumnes gironins la importància que té el periodisme en una societat democràtica, lliure i plural

    Un moment de la primera xerrada de la campanya d'aquest any a Girona.
    3 març, 2020
    Autor:
    Pep Palomer

    L’onzena edició del programa “La premsa a les escoles” es posa en marxa a la demarcació de Girona, i a tot Catalunya, aquest mes. Fins al 27 de març, dos periodistes col·legiats de la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes de Catalunya oferiran xerrades a deu centres de diverses localitats: l’Institut Vall de Llémena de Sant Gregori, l’Institut de Llagostera, El Pedró de l’Escala, l’Institut de Celrà, el Carles Rahola i Llorens de Girona, l’Anton Busquets i Punset de Sant Hilari Sacalm; l’Institut S’Agulla de Blanes, l’Institut de Maçanet de la Selva, el Vedruna de Ripoll i l’Institut Cap de Creus de Cadaqués . En total, prop de 500 nois i noies d’entre segon d’ESO i segon de Batxillerat es beneficiaran a les comarques gironines d’aquesta campanya.

    La iniciativa, que duen a terme des de l’any 2009 el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Obra Social “la Caixa” –a través del seu programa eduCaixa-, se centrarà en aquesta edició en reflexionar sobre les noves formes de comunicació i de consum informatiu, i donarà eines als alumnes perquè puguin discernir la informació veraç i contrastada de les falses notícies, tan habituals sobretot a les xarxes socials. La campanya vol apropar els estudiants al món del periodisme i contribuir a millorar la seva educació mediàtica per potenciar l’anàlisi crítica de l’actualitat.

    “La premsa a les escoles” arriba aquest curs a 70 centres de Catalunya (trenta a Barcelona, deu a Girona, Lleida i Tarragona, i cinc a les Terres de l’Ebre i a la Catalunya Central) i a més de 3.600 alumnes en total.

    Objectiu: transmetre la importància que tenen els mitjans de comunicació en la societat

    Durant més de quatre setmanes, col·legiats i col·legiades de cada  demarcació es desplaçaran als centres escolars que han sol·licitat participar en el programa. Els periodistes que hi participen tenen una àmplia trajectòria professional que els permet explicar en primera persona la seva experiència i el seu coneixement sobre l’ofici, i transmetre la funció social i la importància que tenen els mitjans de comunicació actualment.

    Per mantenir l’atenció dels nois i noies, sempre que és possible es presenten exemples i casos pràctics amb diferents materials i en tot tipus de suport; i es compara la premsa del dia. Si la dinàmica del grup ho permet, també es demana la implicació directa dels alumnes amb preguntes, amb l’elaboració de peces informatives o amb la simulació d’una roda de premsa, per tal que es facin una idea com treballen els professionals de la comunicació. D’aquesta manera, els estudiants tenen l’oportunitat d’analitzar les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació i de conèixer millor l’ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors.

    Tot i que les xerrades s’adapten a les necessitats de cada centre, l’objectiu principal és aconseguir que els estudiants arribin per ells mateixos a la conclusió que estar informat és bàsic i que cal fer-ho, a més, a través de mitjans fiables per tal de comparar punts de vista i fer-se una idea pròpia de l’actualitat.

    Les xarxes socials són, molt sovint, l'únic canal d'informació dels joves

    Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya hi ha molt d’interès a conèixer la “dieta mediàtica” dels més joves, que de manera unànime assenyalen les xarxes socials com el seu principal –i molt sovint, únic- canal d’informació. Una situació que els exposa a les fakenews i la postveritat (situació en la qual els fets objectius tenen menys influència que les crides a l’emoció i a les creences personals). D’aquí que en la campanya “La premsa a les escoles” es faci especial incidència en les diferències que hi ha entre canals d’informació i mitjans de comunicació, i en les garanties i beneficis que aporta el periodisme rigorós, contrastat i plural, que respecti el Codi Deontològic.

    EduCaixa, el programa educatiu de l’Obra Social “la Caixa”, i el Col·legi de Periodistes de Catalunya comparteixen els objectius de la reflexió sobre l’actualitat informativa, de promoure el respecte al pluralisme i de crear consciència del paper dels mitjans de comunicació en una societat democràtica, lliure i plural. Per això, aquesta campanya s’ha  convertit en un recurs imprescindible per entendre una realitat complexa i en canvi constant.

    La valoració de la campanya “La premsa a les escoles” és, any rere any, molt positiva, tant per part dels centres com dels col·legiats i col·legiades que hi participen.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.