• Debat obert sobre com tracten els periodistes la salut mental

    18 juny, 2019

    Una reunió entre l’entitat Obertament, que lluita contra l’estigma social, i periodistes de la Catalunya Central ha posat sobre la taules les llums i les ombres de com tracten els mitjans la salut mental.

    Un moment de la trobada.
    Autor:
    Salvador Redó

    L’informe elaborat per Obertament sobre com els mitjans tracten la malaltia mental conclou que una de cada dues notícies que difon la premsa escrita i digital del país reprodueix estereotips. Aquest ha estat el punt de partida del debat que s’ha celebrat aquest matí, a la seu de la Demarcació Catalunya Central del Col·legi de Periodistes. L’objectiu de la trobada era donar a conèixer els resultats de l’estudi i, alhora, intercanviar opinions i experiències entre periodistes, persones que han patit alguna vegada un trastorn mental i entitats que lluiten contra l’estigma, com Obertament, Grup Horitzó i Activament.

    L’estudi ha analitzat el contingut, el to general i l’estil periodístic de les informacions publicades als mitjans objecte d'investigació i constata que gairebé la meitat de les notícies que parlen de salut mental, i que tenen a veure amb fets ocorreguts a Catalunya, associa el trastorn a perillositat. El percentatge es dispara quan aquests mitjans es fan ressò d'informacions que han succeït a l'estranger. 

    Una de les accions més positives que les entitats del sector creuen que ajuden a revertir aquesta situació és que les persones afectades parlin als mitjans en primera persona. Durant el debat s’ha constatat que falta molt camí per recórrer, que la precarietat i la rapidesa amb què treballa el periodista juga en contra de la reflexió que requereix el tractament d’aquest tipus d’informacions i que els mitjans no són els periodistes no són els únics responsables perquè, també, són corretja de transmissió de la por social a partir aquest tipus de trastorns.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.