Consulta les ponències de la II Jornada d'Ètica Periodística


  • L'Ètica aplicada a la comunicació audiovisual de les xarxes socials

    L'ètica aplicada a les noves xarxes socials i com es construeix dins de l'àmbit periodístic la comunicació audiovisual. Tracta l'estudi de cas de TikTok del Washington Post.

    Consells de premsa i ètica periodística en l'era digital

    Tracta del Projecte Media Councils que porten a terme des de la Universitat Blanquerna on s'han encarregat de fer enquestes per testejar el nivell de coneixement dels Press MEdia Councils en l'àmbit europeu, així com diferents aspectes de coneixement dels periodistes.

    Intel·ligència artificial generativa i periodisme: oportunitats i amenaces

    Quines coses ens permet la intel·ligència artificial i quines són les seves amenaces?

     El biaix de l'escriptura automàtica al Periodisme

    La intel·ligència artificial també ha impactat al món del periodisme. Actualment, els motors de generadors de textos estan entrant continguts periodístics.

     La comunicació inclusiva com un valor ètic per a futurs periodistes

    Quin lligam tenim entre l'ètica periodística i la comunicació inclusiva? Com podem pensar la relació entre una i l'altra? S'ha fet una recerca de comparació entre universitaris de Barcelona i del Brasil.

    El repte de la desinformació: pensament crític i educació mediàtica i informacional

    És un projecte que estudia la possible relació entre la dieta informativa i mediàtica que consumeixen els futurs professors de secundària amb la formació mediàtica informacional que ells han tingut durant la seva formació a l'ESO, així com la capacitat de pensant i raonament crític davant de la informació dels mitjans.

     L'ètica periodística en les crisis sanitàries. Aprenent de la COVID-19

    Tracta de la pandèmia de la COVID-19: la primera crisi sanitària en la qual paral·lelament hi ha hagut una crisi d'infoxicació i desinformació.

     La dimensió ètica en la comunicació visual de la informació

    En aquesta intervenció mostra com l'aparició d'Internet ha provocat una revolució als mitjans de comunicació.

     La guerra explicada als nens i nenes

    És una anàlisi sobre la cobertura informativa del conflicte a Ucraïna en els informatius infantils. Com és aquesta cobertura per part dels informatius?

     Discurso visual del odio y estigmatización en los medios: las imágenes que nos retratan

    Presenten una reflexió al voltant de la importància deontològica de les imatges en el món del fotoperiodisme.

     Efectes col·laterals de l’absència de dones com a protagonistes als mitjans de comunicació

    La presentació forma part del projecte Woman and Wikipedia. Es defineixen els diferents efectes que provoquen l'absència de les dones com a protagonistes en els mitjans de comunicació i en concret a la Viquipèdia.

     Narratives d'odi: assetjament a periodistes a les xarxes socials

    És un estudi sobre els discursos d'odi a Twitter, sobretot enfocat a periodistes. Un 78% dels comptes de la xarxa estan inactius i un 2% d'aquests són bots que generen odi contínuament.

     Inteligencia Artificial y periodismo: Un desafío informativo, pedagógico y ético

    La intel·ligència artificial ha introduït importants desafiaments i possibilitats a l'escenari periodístic. Falta que des dels grups d'investigació estiguin en contacte permanent, capaços de preveure, anticipar i proposar projectes i solucions en un territori com és el que presideix la intel·ligència artificial.

     Desinformació i credibilitat informativa en l’era digital: avaluació per part de la població sènior

    La recerca es basa en la desinformació i la credibilitat informativa en l'era digital, concretament en l'avaluació del públic sènior. Partint d'una problemàtica fonamental a l'entorn i a l'escenari comunicatiu actual que és l'impacte creixent de la desinformació que amenaça el benestar democràtic.