• Detall d'una portada del The Economist sobre la postveritat.
    Joan Salicrú / Eudald Coll

    La designació de la postveritat com a "paraula del 2016" va encendre el debat sobre aquest fenomen. Els crítics amb la paraula asseguren que es tracta de les mentides de tota la vida

    Detall de la portada de The Time sobre la postveritat
    Joan Salicrú / Eudald Coll

    El fenomen de les informacions falses que es propaguen massivament per Internet com si fossin certes ha provocat que molts ciutadans es creguessin un gran nombre de mentides

    Imatge d'una redacció periodística.
    Francesc Ponsa

    El debat sobre una possible taxa de dret d'ús de la ràdio i la televisió a Catalunya mostra un camí ple d'inconvenients. El cànon torna a plantejar-se després que el Llibre Blanc de l'Audiovisual de Catalunya sostingui que la corporació necessitaria uns 137 milions addicionals

    Els mitjans digitals gestionen els comentaris de l'audiència de diferents maneres.
    Lluís Pastor

    Lluís Pastor, director de l'eLearn Center de la UOC i autor de Periodismo zombi en la era de las audiencias participativas (Editorial UOC, 2010) reflexiona sobre les pràctiques del periodisme digital

    El primer comentari als mitjans digitals és de principis dels anys noranta.
    Marta Alemany

    Els mitjans digitals afronten els comentaris tòxics amb diferents estratègies. Encar ningú ha aconseguit aplacar del tot els trols

    Els trols acostument a tenir una personalitat narcisista i maquiavèl·lica
    Marta Alemany

    Un equip d'investigadors crea un algoritme per identificar els trols amb un 80% de fiabilitat

    Els editors comencen a experimentar amb la publicitat no intrusiva
    Susana Pérez-Soler

    El descens dels ingressos publicitaris convencionals condueix als editors a experimentar amb la publicitat no intrusiva. Un 33% dels usuaris d'Internet ja té instal·lat un bloquejador de publicitat.

    Il·lustració sobre el SEO a les redaccions
    Òscar Garcia

    La manera de titular als mitjans digitals, a la recerca de visites, genera crítiques entre els professionals veterans. Internet i les xarxes socials han canviat la manera de consumir informació i, de passada, d'escriure

    Irene Polo i Andreu Avel·lí Artís 'Sempronio'
    Jordi Rovira

    Setanta-cinc anys després de la mort d'Irene Polo, referent del periodisme català dels anys trenta, la seva figura i la seva obra encara són poc conegudes. Polo va viure i treballar apassionadament. I es va suïcidar a trenta-dos anys mentre vivia exiliada a Buenos Aires

    Imatge d'una redacció periodística.
    Adrián Caballero

    És realista un model de negoci per a la premsa digital basat en els ingressos per subscripcions? Als Estats Units i altres països volen deslliurar-se de l'excessiva dependència de la publicitat. A casa nostra, aquesta aposta es mira amb escepticisme

    Detall d'una infografia elaborada per estudiants de periodisme de la Universtat de Vic
    Jordi Català

    La infografia s'ha enquistat a les redaccions i es prepara per expandir-se més enllà de l'àmbit pròpiament periodístic

    Xavier Bertral / Jordi Rovira

    El fotògraf i videògraf Ricard Garcia Vilanova fa anys que cobreix conflictes bèl·lics, sobretot a l'Orient Mitjà.

    Retall de la portada d'Interviú en un número del 1976.
    Retall de la portada d'Interviú en un número del 1976.
    Núria Simelio

    Sàpiens Publicacions ha editat la col·lecció "Història del periodisme de Catalunya. En aquest espai, reproduïm extractes d'un dels capítols, concretament el dedicat a les revistes (Les revistes. Diversitat i especialització). Escrit per Núria Simelio, professora de la UAB i doctora en Periodisme i Ciències de la Comunicació, s'hi repassa la trajectòria de diferents publicacions.

    Imatge d'una redacció periodística.
    Imatge d'una redacció periodística.
    Anna Galdón

    Els verificadors de dades, un perfil a les redaccions tan important en alguns països com inexistent i desconegut a casa nostra. Internet ha tornat a posar sobre la taula la professió que va viure l'època daurada als anys cinquanta, de la mà de revistes com The New Yorker o Der Spiegel.

    D'esquerra a dreta: Lourdes Ballarín, Carme Colomina, Maria José Recoder, Joan Vives i Sara Sans.
    Alberto Gómez

    La taula sobre els estudis universitaris va evidenciar la necessària actualització a què s'ha de sotmetre l'educació superior. Les facultats que formen els periodistes del futur han de reinvertar-se.

    Jordi Grau, Màrius Carol, Esther Vera, Enric Hernández i Lluís Bassets.
    Laura Saula

    Els directors dels diaris reflexionen sobre els problemes i els avantatges de la societat digital. En una taula del Congrés de Periodistes, van debatre sobre la crisi econòmica i el futur dels rotatius.

    Luis Collado en un moment de la seva intervenció.

    Luis Collado, directiu de Google, va analitzar durant el sisè congrés de periodistes com la multinacional i els editors han canviat l'enfrontament per la col·laboració.

    Karma Peiró, directora de Nació Digital, durant un moment de la seva intervenció.
    Marta Arbós

    Hi ha una manera de fer periodisme que aposta pels temes treballats a fons, amb mitjans que, econòmicament, depenen dels lectors, que eviten tota dependència política o econòmica i que han sorgit gràcies a fundacions, micromecenatges o cooperatives.

    Louise-Marie Horeau va despertar expectació
    Eudald Coll

    Louis-Marie Horeau, redactor en cap de Le Canard Enchaîné, sorprèn els assistents amb el peculiar model del setmanari satíric francès.

    Andreu Buenafuente i Mònica Terribas durant la conversa que van mantenir al congrés.
    Laura Saula

    Andreu Buenafuente i Mònica Terribas conversen i reflexionen sobre la professió en el sisè congrés de Periodistes. Van comentar, amb humor i seriositat, aspectes que preocupen a la professió com les pressions polítiques o les noves tecnologies.