Vés al contingut
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Correu
  • Contacte
  • Repositori Digital
  • Iniciar sessió
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
    • Codi deontològic
    • Premis
  • Actualitat
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Activitats
  • Documentació
  • Serveis
  • Capçalera
  • Report.cat
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
  • Actualitat
  • Activitats
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Documentació
  • Serveis
    • Iniciar sessió
Inici / Actualitat / Un estudi de la XEDP visibilitza les violències que pateixen les dones periodistes a Mesoamèrica
  • Un estudi de la XEDP visibilitza les violències que pateixen les dones periodistes a Mesoamèrica

    10 febrer, 2025

    La Xarxa Europea de Dones Periodistes ha publicat “Drets Humans a Mesoamèrica. El paper de les dones periodistes”, un treball que ofereix una anàlisi detallada de la situació de risc i vulnerabilitat que afronten les dones periodistes en aquesta regió. L’estudi examina la realitat de cada país des d’una perspectiva de gènere i posa l’accent en la defensa i promoció dels drets humans.

    Tweet
     
     

    El llibre ha estat elaborat per les periodistes Pamela Geraldina Alfaro Marroquín, Silvia Lilian Trujillo Cordobés, Rosa María Rodríguez Quintanilla i Maryórit Guevara Gutiérrez, sota la coordinació de la Xarxa Europea de Dones Periodistes. S'analitza la situació a Mèxic, Guatemala, El Salvador, Nicaragua i Hondures, cinc països marcats per alts nivells de violència, però amb realitats polítiques i socials diverses. En tots ells, l’exercici del periodisme es converteix en un acte de resistència per a les dones que han de fer front a una doble discriminació: ser periodistes i dones.

    La publicació es divideix en cinc capítols, un per cada país, redactats per periodistes locals que ofereixen una visió detallada de les dificultats que afronten. L’estudi denuncia les constants vulneracions dels drets humans que pateixen i reflexiona sobre la importància de promoure bones pràctiques i establir xarxes de suport que permetin protegir-les davant de situacions d’amenaça, persecució o violència.

    Entre les conclusions destacades, es posa de manifest que l’exili sovint és l’única sortida possible per a moltes d’aquestes professionals, algunes de les quals han trobat refugi a Catalunya. Aquesta realitat, però, obre nous interrogants com són la precarietat laboral o la manca de xarxes de suport, malalties físiques i psicològiques, el racisme o altres formes de violència, qüestions que des de la Xarxa volen continuar explorant.

    Amb aquesta iniciativa, la Xarxa Europea de Dones Periodistes busca crear ponts de diàleg i col·laboració entre les periodistes catalanes i mesoamericanes, fomentant aliances que donin visibilitat a la seva tasca com a defensores dels drets humans. “Volem incidir en la construcció d’una agenda pròpia que tingui com a eix central la visibilitat de les dones i el seu treball per la construcció d’una societat més justa, equitativa i sostenible”, afirmen les autores de la publicació.

    La publicació ha comptat amb el suport de la Conselleria d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya i està disponible en català i en castellà. 

    DESCARREGA'T L'ESTUDI

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
  • Altres notícies

    El Col·legi de Periodistes i el CIC critiquen la mala praxi de Catalunya Ràdio sobre Marc-André ter Stegen
    Es presenta el treball sobre la història de la premsa a l'Alt Empordà que va guanyar la Beca dels Premis Rahola 2024
    El periodista Gaspar Hernàndez parlarà al voltant de 'La societat feliç' a Manresa
    El periodisme necessita la veu de les dones
    Recomanacions editorials del Centre de Documentació Montserrat Roig amb una mirada femenina i feminista
    Un segle de ràdio amb veu femenina: 'Dones a les Ones' disponible a YouTube
    Presentació del llibre “El Mataró de Cuyàs”
    Experts internacionals analitzen els reptes del periodisme local
    Els Premis Batec reconeixen els periodistes Francesc Garriga, Miquel Macià i Jordi Molet
    Un periodisme compromès amb la lluita contra les violències masclistes
  • Cercador

  •  
    Dotze errors lingüístics habituals dels periodistes
    L'última polèmica d'El Vaquilla
    L’efecte Streisand que alimenta les fake news
    Newsletters i esdeveniments, l’última aposta
    Jo ara també soc periodista
  •  
    Recursos útils
    Webs
    La xarxa
    Contra el fangar
    Això és real?

Col·legi de Periodistes de Catalunya 2025

Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.

Tel. 93 317 19 20       contacte@periodistes.cat

  • Avís legal
  • Política de privadesa
  • SII
  • Política de cookies