• Comunicat en suport als fotoperiodistes

20 abril, 2020

El Col·legi de Periodistes i el Sindicat de Periodistes han fet públic un manifest conjunt alertant a les administracions públiques que facilitin l'exercici professional dels periodistes gràfics que intenten captar imatges del que succeeix en molts centres públics en relació amb la pandèmia provocada per la COVID-19.

Font:
    Xakata Foto

El Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) i el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) reclamem a les administracions públiques que facilitin l'exercici professional dels periodistes gràfics que intenten captar imatges del que succeeix en molts centres públics en relació a la pandèmia provocada per la COVID-19. En els darrers dies ens han arribat diverses queixes de professionals de la informació –essencialment de l'àmbit gràfic– que denuncien que se'ls ha impedit l'accés a diverses instal·lacions de diferents administracions públiques amb el criteri que es tractava d'imatges que no s'han de difondre.

Tant el Col·legi com el Sindicat entenem que aquesta acció es podria interpretar com un acte de censura prèvia que no s'hauria de produir perquè impedeix proporcionar a la ciutadania informació veraç sobre el que està passant al voltant d'aquesta crisi sanitària. Tant el Col·legi com l'SPC –com el conjunt dels i les professionals– entenem la privacitat de determinades imatges que es poden captar la publicació de les quals queda emmarcada en les normatives deontològiques adoptades, tan nacionals com a escala internacional.

El fet és que les imatges que no es permet prendre als i a les professionals de la informació són facilitades després per les mateixes institucions públiques que no han permès anteriorment l'accés a aquests mateixos espais dels periodistes acreditats. Això vulnera clarament el dret a la informació i a la llibertat de premsa, ja que és la mateixa administració qui decideix quines imatges es poden veure i quines no.

Tot i que aquesta situació no produeix de manera generalitzada, sí que ho fa d'una manera prou reiterada perquè la nostra queixa sigui atesa per les administracions i donin les instruccions necessàries perquè els i les professionals de la informació puguin treballar amb normalitat en el cobriment de la crisi sanitària.

En un moment crític com l'actual, les administracions estan obligades més que mai a defensar i respectar un dret humà universal com és el dret a la informació. Per aquesta raó, entenem que algunes situacions que han patit professionals de la informació no són acceptables en una societat democràtica. Segons les denúncies que ens han arribat, en alguns casos de periodistes amb àmplia experiència internacional en diversos àmbits, les limitacions a la captació d'imatges només les havien vist fins ara en països no democràtics.

Per aquesta raó, el CPC i l'SPC reiterem la nostra exigència a totes les administracions públiques que posin fi a aquesta situació i permetin que els i les professionals de la informació puguin treballar amb la normalitat marcada per la situació sanitària per tal d'obtenir aquelles imatges d'evident interès informatiu que es produeixen a diferents equipaments públics i que han de servir perquè la ciutadania rebi una informació de més qualitat. Si els i les professionals de la informació van degudament acreditats i amb les proteccions establertes per les autoritats (mascaretes, guants i distància de seguretat, principalment) han de poder fer la feina amb total llibertat i responsabilitat professional.

Tant el Col·legi com el Sindicat agraïm les queixes que ens han fet arribar els i les professionals de la informació i els demanem que segueixen fent-ho si es manté aquesta situació per tal que entre tots plegats posem totes les condicions necessàries perquè la informació que arriba a la ciutadania sigui la més completa i millor possible.

Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

Deixa el teu comentari