• Un contrincant anomenat Netflix

    Francesc Ponsa
    -
    10 juliol, 2018

    En pocs anys, la televisió per Internet ha revolucionat la manera de consumir-la. Plataformes com Netflix, HBO, Filmin o Movistar+, per posar els exemples més coneguts, estan canviant la manera de mirar i consumir televisió, però també l’estructura del sector i els models de negoci propis del cinema i la televisió. Ens trobem, doncs, davant d’un canvi de paradigma en la indústria audiovisual.

    L'àmplia oferta de plataformes com Netflix està potenciant la televisió a la carta.

    Les tecnologies evolucionen per a satisfer les demandes de la gent. Un exemple d’això són els ordinadors, que van convertir les màquines d’escriure en relíquies. Parlar avui dia de televisió convencional és referir-se a un sistema que cada cop més usuaris posen en qüestió amb el seu comportament quotidià. 

    Canvi de tendència

    Les diferents opcions que faciliten el consum de televisió en diferit generen un increment significatiu en el consum de continguts audiovisuals a demanda. Tot i que l’accés a serveis televisius en temps real encara concentra la major part del temps que la població dedica a la televisió, els experts asseguren que, cada vegada més, la televisió en diferit anirà guanyant terreny a la convencional

    L’informe TV & Media Consumer Lab 2017 d’Ericsson determina que el consumidor tradicional de televisió lineal representa un 12% del total de consumidors, percentatge que ha anat decaient des del 2010 (21%) per causa de l’augment de serveis digitals. Per contra, creixen els percentatges d’usuaris que consumeixen a través del mòbil (d’un 5% del 2010, a un 22% actual) i de consumidors multidispositiu (d’un 15% a un 21%).  

    Audiències fragmentades

    El soci i director de l’àrea de Media Consulting d’Analysis Mason Lluís Borrell considera que “el futur és més televisió, i més pantalles”. La innovació en la tecnologia digital ha facilitat que el mitjà televisiu s’hagi desbordat en una multiplicació de serveis diferenciats. Gràcies a això, el consum audiovisual es fragmenta i cada cop són més els usuaris que accedeixen selectivament a la televisió lineal i als serveis a demanda a través de diversos prestadors i comercialitzadors. 

    La multiplicació de les possibilitats d’accés ha propiciat fenòmens incipients com el cord-cutting (usuaris que no paguen per una subscripció a la televisió, sinó que prefereixen una combinació d’Internet de banda ampla i IPTV) per la possibilitat d’accedir directament a serveis de vídeo a la demanda. Un estudi d’IAB Spain quantifica en 16,4 milions els espanyols que miren vídeo en línia

    A la caça dels joves

    El futur de la televisió passa per fidelitzar els milenials, els joves nascuts entre el 1980 i el 1995. Segons l’estudi "Los Milennials y la TV: qué programas ven y cómo consumen" de Barlovento Comunicación, afirma que conforme se succeeixen les generacions es redueix el consum televisiu. Si els joves d’entre 31-36 anys miren la televisió una mitjana de 179 minuts diaris, els de 21-25 anys la miren durant 124 minuts. 

    Així, doncs, la televisió del futur passa inexorablement per Internet i per l’adaptació als canvis que això comporta: nous hàbits de consum, fragmentació de les audiències, multiplicació de dispositius per mirar televisió, etc. No obstant això, la televisió tradicional conserva determinats continguts –actualitat, grans esdeveniments, esports...– que requereixen del directe i que la converteixen en un mitjà essencial.   

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari