• El futur incert de la televisió

    Laura Saula
    -
    9 juliol, 2018

    L’augment de l’ús de mòbils i tauletes per mirar continguts audiovisuals, la ferotge competència de les plataformes de televisió a la carta i l’aposta per les retransmissions en temps real han obligat les cadenes de televisió a adaptar-se als nous hàbits dels teleespectadors. I és que, mentre el nombre de minuts davant del televisor davalla cada any, també es detecta un augment d’hores de consum audiovisual. La televisió està en perill o simplement es troba enmig d’un procés de transformació?

    El sector audiovisual es troba immers en un canvi profund que està transformant molts hàbits dels ciutadans. Foto: Tim Mossholder (Unsplash).

    L’informe “TV & MEDIA 2017: a consumer-driven future of Media” del laboratori de recerca d’Ericsson afirma que l’any 2020, ens trobarem immersos en un ecosistema audiovisual en què els dispositius mòbils seran l’element clau a l’hora de consumir contingut televisiu. I no només això, sinó que en ser un objecte que sempre portem al damunt, s’incrementarà el temps de consum audiovisual, que pot arribar fins a les trenta-una hores setmanals.

    L’audiència que ve

    I qui acostuma a mirar continguts per mòbil en qualsevol lloc i en qualsevol moment? Els joves. “Si volen veure pel·lícules o sèries en bona qualitat, sempre aniran a la pantalla gran”, destaca Joan Maria Corbella. De fet, precisament el contingut de ficció és el més sol·licitat pel públic d’entre 16 i 34 anys, segons dades de l’estudi d’Ericsson, seguit dels vídeos generats pels mateixos usuaris, com serien els youtubers, i els esports en directe

    L’oferta audiovisual és inabastable, tan sols s’ha de veure la ferotge competència entre les plataformes a la carta i les televisions tradicionals, que busquen la seva part del pastís a Internet. A BTV, fa temps que aposten per crear continguts específics per a adolescents, amb una presentació pensada exclusivament per a la web i les xarxes socials. D’altra banda, una ullada al web del programa Super3, de TV3, és suficient per adonar-se de com s’han adaptat al format mòbil, que és des d’on entren els infants per mirar els continguts.

    El poder del directe

    Per a aquesta nova fornada d’espectadors, la pantalla de televisió es convertirà en una espècie d’electrodomèstic que servirà per poder mirar els continguts, sobretot de ficció, amb millor qualitat d’imatge. Amb tot, segons els experts, sí que hi haurà una cosa que els podrà enganxar al televisor “de tota la vida”: el directe. “Se’ls podrà atrapar amb aquells continguts que, si els deixen per a més tard, ja perden l’onada amb els amics l’endemà”, resumeix Corbella. 

    De la mateixa manera, el servei d’informatius també seguirà sent un d’aquells productes que només valdran la pena si es veuen en el moment. “L’espectador ha de percebre que ho està veient tot en directe, de manera que també ho pugui comentar en directe”, explica Sigfrid Gras. Per a l’adjunt a la direcció de TV3, s’haurà d’incentivar els espectadors a seguir en temps real per les xarxes el que s’està retransmetent. 

    Tot i les bones esperances, pel que fa als informatius, el catedràtic de Comunicació Audiovisual Emili Prado recorda que avui dia les persones ja no esperen a una determinada hora per informar-se. “Es rep informació a tota hora i per tot arreu, no cal esperar al telenotícies”, afirma el catedràtic, qui creu que en aquest cas els consumidors hauran de valorar quina informació els aporta més valor, enmig de la voràgine actual de la postveritat i les fake news. “El futur del periodisme a la televisió està estretament lligat a un periodisme en majúscules que ofereixi informació contrastada i credibilitat”, conclou.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari