• Analítica web per a periodistes

    Objectius del curs

    L’analítica web forma part de l’anomenada “intel·ligència empresarial”, l’objectiu de la qual es basa en l’estudi acurat de la informació rellevant per prendre decisions. Aquesta disciplina persegueix definir estratègies, fixar regles i extreure conclusions a partir de les dades recollides en els entorns web on actua la companyia o el professional en qüestió, en aquest cas, un mitjà de comunicació o un periodista. L’Associació Espanyola d’Analítica Web la defineix com la “recopilació, mesurament, avaluació i explicació racional de les dades obtingudes d’Internet, amb el propòsit d’entendre i optimitzar l’ús de la pàgina”. El present curs s’orienta, doncs, a capacitar els periodistes en l’ús de les eines per conèixer al detall el trànsit que arriba als mitjans digitals i a ensenyar-los com extreure’n el màxim profit.

    Programa

    La medició de l’audiència a la xarxa

    • Sistemes de medició
    • Conceptes bàsics i unitats de mesura
    • Definició d’objectius de negoci. KPI, conversions i quadres de comandament
    • Eines de medició més utilitzades
    • URL, la matrícula dels documents web
    • Relació entre SEO i analítica

    Google Analytics

    • Instal·lació
      • Planificació
      • Creació i configuració de perfils (accessos, filtres, etc.)
    • Panells generals i informes bàsics
      • Usuaris
      • Contingut
      • Fonts del trànsit
    • Eines avançades i actius
      • Segments avançats
      • Objectius (conversions i embuts)
      • Campanyes
      • Variables personalitzades
      • Esdeveniments
    • Informes avançats
      • Configuració d’informes avançats
      • Programació d’informes per correu electrònic
      • Configuració d’alertes

    Metodologia

    Aquest curs es presenta en ​dues​ sessi​ons​ de 3​hores on es plantejaran de manera ordenada els diferents conceptes que defineixen l’analítica web i es mostrarà amb exemples com aplicar-los amb l’eina Google Analytics. Durant l​es​ sessi​ons​, els alumnes que disposin d’un ordinador podran practicar individualment els diferents aspectes de l’ús de l’eina que es vagin tractant.

    Requeriments

    Es recomana assistir-hi amb un ordinador portàtil.

    Destinataris

    Periodistes de diaris digitals (pure players), edicions digitals de mitjans convencionals i altres pàgines i portals web sobre continguts generals o especialitzats; consultors en comunicació; periodistes freelancers.

    Professors

    Àlex Poderoso Martínez

    Enginyer Tècnic d'Informàtica de Sistemes i Graduat en Multimèdia (UOC). Actualment és el responsable de l'Àrea Digital del grup editorial RBA. Anteriorment va ser cap de Desenvolupament Tecnològic d'El Periódico de Catalunya, on va treballar en la renovació del diari digital i en la integració de les redaccions online i de paper. També va ser responsable de la posada en marxa de la plataforma digital del diari Ara i cap de Mitjans Digitals de Sàpiens Publicacions. Va començar la seva carrera professional a TV3, des d'on va viure la irrupció d'internet per al gran públic a finals dels anys 90.