VI Escola d'estiu - juliol 2024



  • Presentació:

    L’economia de creadors ha anat guanyant terreny aquests últims anys i s’ha convertit en una alternativa cada cop més interessant per a molts professionals, actuals i futurs, del periodisme i la comunicació.

    En aquest nou escenari, els creadors individuals de continguts de tota mena, normalment basats en allò que els apassiona i dominen de manera especial, generen ingressos que els permeten viure d’aquesta activitat o generar ingressos complementaris.

    Durant les diferents sessions de l’Escola d’Estiu parlarem de la creació de continguts digitals, guiats per periodistes experts que han triomfat en diferents plataformes, per aprendre de la seva experiència, conèixer de primera mà com ho han fet i rebre consells pràctics que ens ajudaran a saber quins continguts encaixen bé i a tenir èxit en les nostres publicacions digitals.

    També descobrirem quines són les principals plataformes de publicació per a creadors de continguts digitals i sabrem quins programes, oportunitats i avantatges ens ofereixen.

    Dates:

    Del dilluns 1 de juliol al divendres 5 de juliol de 2024. Sessions presencials
    Col·legi de Periodistes de Catalunya. Rambla de Catalunya, 10. Barcelona

    Destinataris:

    Periodistes, productors de continguts, editors, responsables de comunicació, professors, emprenedors, estudiants i altres professionals interessats en aquesta temàtica.

    Els cursos són independents i et pots apuntar a tants com vulguis, fent la inscripció per a cada formació. Si t’inscrius a les sis formacions de l’Escola d’Estiu alhora, tindràs un 10% de descompte en la matrícula, amb un preu final de 145 € per a col·legiats i 291 € per a no col·legiats. A més, hi haurà un nombre de places bonificades per als col·legiats a l’atur.

    Per a més informació contacta amb nosaltres a través del correu cfd@periodistes.cat o al telèfon 933171920.

    Dilluns 1 de juliol, de 10 h a 13 h
    L’oportunitat de l’economia de creadors: principals plataformes

    Programa

    • Descripció general de la Creator Economy: orígens i evolució
    • Principals protagonistes de l’economia de creadors
    • Repàs dels estudis més rellevants sobre l’economia de creadors
    • Presentació de les principals plataformes de creació de continguts digitals per a diferents formats
    • Quins programes, oportunitats i avantatges ofereixen les plataformes als creadors?

    Professor: Ismael Nafría
    Periodista, escriptor, consultor, professor i conferenciant especialitzat en mitjans digitals. Editor de la newsletter “Tendenci@s” des de l’any 2017. Autor dels llibres La reinvención de The New York Times (2017) i Clarín, actualizado, entre d’altres. Va ser director de l’edició espanyola de la revista National Geographic (2019-2022) i periodista en residència (2016-2017) del Knight Center for Journalism in the Americas de la Universitat de Texas a Austin (EUA). Prèviament, va treballar en els equips de direcció digital dels grups Godó (2008-2016) i Prisa (2005-2008).
    Newsletters: Tendenci@s y Hoy en internet
     

    Dimarts 2 de juliol, de 10 h a 13 h
    Pòdcasts

    Programa

    Primera part:

    • D'on neix la idea de crear un pòdcast?
    •  Quins passos cal fer perquè es converteixi en una realitat?
    • Com es prepara cada programa?
    • És econòmicament viable tenir un pòdcast?
    • Consells pràctics relacionats amb l'escriptura d'un guió, la relació amb els convidats, les plataformes de pòdcasts, el lligam entre el pòdcast i les xarxes socials, i molt més.

    Professora: Clàudia Rius
    Periodista. Directora de comunicació del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. A més, és una de les creadores del pòdcast "Gent de Merda" reconegut en els Premis Sonor 2023 al "Millor podcaster". Rius ha estat cap de redacció del diari cultural Núvol i també va ser una de les impulsores del Canal Malaia, un projecte per promoure la creació de continguts en català a Internet.
    Pòdcast: Gent de Merda

    Segona part:

    • Planificació del contingut del pòdcast
    • Configuració tècnica necessària
    • Tècniques d’enregistrament i edició
    • Estratègies per a augmentar l’audiència
    • Com podem monetitzar el pòdcast

    Professora: Idoia Cantolla
    Llicenciada en Periodisme i Màster en Comunicació Corporativa i Disseny Multimèdia. Està especialitzada en gestió de projectes digitals multiformat i en el desenvolupament estratègic i creatiu de contingut digital i màrqueting de contingut. Ha format part de l'equip de llançament de Nubico (ara Nextory) a Espanya com a Responsable de Contingut. Durant tres anys ha liderat l'equip d'Original Publishing de Storytel, creant continguts originals per a la plataforma i posteriorment ha liderat el llançament a Espanya de la plataforma de podcàsting danesa, Podimo, on com a Head of Content ha estat directament responsable de la creació d'un catàleg de gairebé 500 xous originals.
    Agència i consultora: A Todo Trend

    Dimecres 3 de juliol: de 10 h a 13 h
    YouTube i Twitch

    Programa

    • Marc general de la comunicació periodística a Internet i en concret a YouTube i Twitch.
    • Consells generals per a la creació d'un contingut més atractiu i exitós a plataformes de vídeo
    • Ètica periodística a les xarxes
    • Repassem bones i males pràctiques
    • Anàlisi de les particularitats de YouTube, des de la seva història fins al seu funcionament actual, passant per la monetització i el domini de l'algoritme
    • Twitch com a fenomen. Exemples d'èxit, consells per a una creació més eficaç, així com estratègies de monetització

    Professor: Roc Massaguer
    Periodista. Després d'una llarga carrera a mitjans, amb especial atenció a l'esport, com ara Catalunya Ràdio, la Cadena Ser, els mitjans locals de Terrassa i l'ACB (Asociación de Clubes de Baloncesto), comença a crear contingut per YouTube el 2010, sent un dels pioners a l'estat. Des de llavors alterna la seva presència online sota el nom d'Outconsumer amb la formació sobre màrqueting online, ús responsable de xarxes i comunicació i creació de contingut a universitats i entitats.
    YouTube: Outconsumer
    Twitch: Outconsumer

    Dijous 4 de juliol, de 10 h a 14 h
    Les newsletters

    Programa

    • Passos per llançar un butlletí, des de la fase inicial fins a la consolidació del producte
    • Estratègies per monetitzar els continguts, construir una comunitat i ser innovadors amb el format
    • Estudi de casos d’èxit
    • Exercici pràctic per definir la identitat de la teva pròpia newsletter
    • Característiques de les principals plataformes per publicar newsletters (Substack, Beehiv o Mailchimp)

    Professora: Mar Manrique
    Periodista, creadora de contingut i editora de Fleet Street, la newsletter sobre periodisme, tendències i mitjans de comunicació amb difusió entre professionals d'Espanya i Llatinoamèrica. Actualment, és redactora a la consultora Prodigioso Volcán i col·labora amb la revista S Moda (El País) i La Vanguardia.
    Newsletter: Fleet Street

    Dijous 4 de juliol, de 16 h a 19 h
    Instagram

    Programa

    • Periodisme en xarxes socials: experiències destacades, ètica i responsabilitat, credibilitat i precisió
    • Temes i formats que generin engagement
    • ⁠Creació de contingut de valor: històries, posts i vídeos en directe
    • ⁠Característiques i avantatges de les Stories i Reels
    • Estratègies per crear una comunitat
    • Anàlisi de casos i eines
    • Anàlisi d’interessos i comportament dels usuaris
    • ⁠Interacció i fidelització: comentaris i missatges directes, enquestes i preguntes
    • Consells per tenir èxit a Instagram
    • Col·laboracions i creixement: col·laboració amb altres influencers i periodistes; bones i males pràctiques
    • Preparació d'una pràctica per a Stories o Reel d’Instagram

    Professora: Mayka Jiménez de Aranoa
    Doctorada en Art, periodista, escriptora i professora universitària. Directora de ShowDroom Comunicació des del 2012. La passió per la moda i el luxe la van portar a formar part de l'equip que va llançar el 2007 l'edició digital de la revista ELLE. Ha col·laborat en programes de ràdio i televisió i en mitjans com La Vanguardia, El País, Dona Avui, Yo Dona o Harper's Bazaar. Va publicar durant diversos anys el bloc “Lujosa Barcelona” a ELLE. Ha col·laborat com a consultora i executora de projectes digitals, campanyes de màrqueting digital i de màrqueting d'influencers amb nombroses companyies.
    Instagram: @maykajdearanoa

    Divendres 5 de juliol, de 10 h a 13 h
    TikTok

    Programa

    • L’aplicació de TikTok i el seu algorisme
    • Claus per penjar-hi contingut, amb exemples reals
    • Com es pot fer periodisme a TikTok?
    • La figura del creador de continguts a TikTok
    • Eines imprescindibles per crear contingut a TikTok
    • La viralitat a TikTok
    • Anàlisi dels perfils de TikTok dels principals mitjans de Catalunya

    Professora: Bet Molina
    Periodista i creadora de contingut cultural. Actualment, prescriptora cultural d’Els Experts d’iCat, presentadora del programa d’entrevistes i literatura de 3CAT, Literal, col·laboradora al programa cultural NERVI i creadora de continguts informatius a les xarxes d’EVA. Utilitza el seu perfil de TikTok per parlar de tot allò que l’interessa, des del feminisme fins al periodisme, però sempre passant per la cultura.
    TikTok: @bet_molina