• Ciceró per a comunicadors

    Tècniques de retòrica clàssica i moderna per a periodistes, comunicadors i tuitaires

    Objectius del curs

    La retòrica neix a la Grècia clàssica com la ciència de construir un discurs eficaç. Un discurs pensat per ser pronunciat, però que parteix del treball amb el llenguatge escrit. Tothom pot aconseguir millorar la seva capacitat retòrica i aquest curs es proposa donar indicacions de gran utilitat a partir del treball de les eines lingüístiques i la comunicació oral. Les sessions combinen el treball amb textos clàssics i la pràctica activa dels participants. Els continguts es centren principalment en l’estructura lògica de la comunicació (com no s’ha de parlar; com s’ha de parlar), la finalitat que es persegueix, el públic al qual ens adrecem i el format utilitzat. En definitiva, a saber adequar el registre i el capteniment a l’audiència i a les necessitats del moment. També es tractarà de com sintetitzar la informació en càpsules de 140 caràcters o tuits.

    Programa

    Sessió 1

    • Introducció al discurs
    • Pèricles, Oració fúnebre
    • Plató, Apologia de Sòcrates (“Defensa de Sòcrates davant el tribunal dels Cinc-cents”)

    Sessió 2

    • Ciceró, Discursos cesarians (Discurs de Quint Ligari)
    • Audició i visionat de fragments de discursos contemporanis (temes variats)
    • Anàlisi i comentari de les característiques dels discursos visualitzats

    Sessió 3

    1. TWITTER
    • Un aforisme és un pensament profund expressat en poques paraules
    • Si es redueix a menys de 140 caràcters, l’aforisme es pot tuitejar
    • Aconseguirien Heràclit i Nietzsche, mestres de l’aforisme, piular trending topics?
    1. PRÀCTICA
    • Presentació de l’exposició oral
    • Valoració conjunta

    Metodologia

    El curs combina sessions d’exposició de conceptes i anàlisi de discursos amb el treball orientat a l’aplicació pràctica per part dels participants. Les sessions del primer tipus consistiran en una breu introducció i la posterior lectura i explicació d’alguns fragments de discursos d’oradors cèlebres. També es treballarà a partir del visionat d’alguns discursos i el debat posterior sobre ells. Per a la pràctica final, cadascun dels assistents prepararà (individualment o en grup) una breu intervenció en el format que elegeixi (conferència, comunicat, noticiari, reunió de treball, consell de redacció, comunicats en format tuit...).

    Destinataris

    Periodistes i comunicadors que treballin en mitjans periodístics escrits o audiovisuals, grups multimèdia, gabinets de premsa i comunicació o agències de notícies. També estudiants, emprenedors i freelance, així com qualsevol persona interessada en la comunicació i els mitjans de comunicació.

    Professors

    Jordi Gil Vernet

    Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona. Ha estat professor de Filosofia a batxillerat durant 20 anys i ara es dedica a la formació d’empresa. Ha publicat molts articles d’opinió i manté quatre blogs, un d’ells sobre temes d’actualitat (http://elpanopticodelaalondra.blogspot.com.es/). Ha publicat també un manual d’Història de la Filosofia per a preparar les PAU (2010) i un assaig filosòfic sobre les crisis que ens configuren:La mirada de la lechuza. Un antídoto contra las crisis (2013). Imparteix diversos cursos de retòrica i de lectura reflexiva. Els seus cursos estan relacionats naturalment amb la filosofia però també amb el llenguatge perquè aquest, el vehicle de comunicació per antonomàsia, és la clau de volta de la socialització.