• Claus per elaborar un pla de negoci d’un mitjà digital

    Sessions en directe i enregistrades

    Objectius del curs

    En un escenari de descens continu dels ingressos publicitaris i de crisi econòmica global, els mitjans digitals han de reinventar-se per poder sobreviure en un futur. Malgrat que no existeix cap fórmula màgica, perquè cada projecte és un món, sí que és rellevant que els periodistes o editors de mitjans digitals coneguin les claus de negoci en l’escenari actual, amb l’objectiu de que les puguin aplicar en el seu dia a dia. El curs està estructurat perquè l’alumne tingui una visió global del funcionament d’una empresa periodística, amb la presentació d’una multitud de casos al llarg cada mòdul. Al llarg del curs, els alumnes podran enviar per escrit informació sobre casos reals que hagin viscut o coneguin i al final del darrer mòdul el professor els presentarà i comentarà.

    Programa

    Mòdul 1: Passat i futur del negoci de la premsa digital

    1-Debilitats en el negoci de la premsa a l’entorn digital
    2-Claus periodístiques per adaptar-se a la nova situació
    3-La concepció d’un negoci centrat en l’usuari
    4-Redefinició dels valors empresarials

    Mòdul 2: La proposta de valor

    1-Què és una proposta de valor?
    2-Com generar valor informatiu en l’actual escenari
    3-Riscos i beneficis en la implantació d’una línia editorial
    4-Comunicació dels nostres valors

    Mòdul 3: La relació amb la nostra comunitat de lectors

    1-Errors a l’hora de concebre la participació del públic en un mitjà digital
    2-Estratègies per generar identificació amb el lector
    3-Exigències de la nova audiència connectada

    Mòdul 4: La distribució de la informació i l’organització en les redaccions

    1-Com combatre el poder en la distribució dels grans gegants tecnològics
    2-L’ús de les xarxes socials en un mitjà digital
    3-La producció de butlletins electrònics i podcasts
    4-Dimensionar l’estructura organitzativa: invertir en recursos periodístics, nous perfils i el teletreball

    Mòdul 5: La publicitat i els subscriptors

    1-Estratègies per rendibilitzar la publicitat digital
    2-La implantació d’un sistema de subscripció
    3-Mètriques per avaluar el funcionament d’un mur de pagament o d’un sistema de membresies
    4-Vies alternatives d’ingressos a la publicitat i les subscripcions

    Mòdul 6: Conclusió i exposició de casos dels alumnes

    1-Elements clau d’un pla de negoci
    2-Assessoria a periodistes que vulguin muntar un mitjà digital
    3-Assessoria a editors que vulguin redefinir el pla de negoci del seu projecte

    Metodologia

    El curs, de 8 hores, està estructurat en 4 classes en línia en directe, de 2 hores de durada cadascuna. La primera cobriria els mòduls 1 i 2; la segona, els mòduls 3 i 4; la tercera, el mòdul 5, i l’última, el mòdul 6. Per rebre el certificat, els alumnes han d’assistir a totes les classes. En cas de no poder fer-ho, els vídeos de les sessions quedaran penjats i es podran visualitzar de manera remota.

    Destinataris

    Periodistes que vulguin iniciar un projecte de mitjà digital, editors o periodistes que ja tinguin un en marxa o persones interessades en el funcionament del negoci de la premsa digital.

    Professors

    Enrique Canovaca de la Fuente

    Doctor en Comunicació i professor associat de la URV. Màster de Periodisme d'Investigació, Visualització i Dades de UNIR (2019). Soci impulsor del diari Reusdigital.cat. Ha treballat en diversos mitjans de comunicació, com Canal Reus TV, El Punt Avui, LANOVA Ràdio, Constantí Ràdio, Tarragona Ràdio o NW Revista de Reus.