• Com crear un mitjà d'èxit a Internet

    Objectius del curs

    Alan Rusbridger, director de The Guardian, en parlar sobre els desafiaments del món digital als periodistes el juliol d’aquest any 2012, explicava:

    “És fonamental canviar les connexions mentals que ja tens establertes. Una és adonar-se que els periodistes no són els únics que podem publicar avui dia. Una altra es pensar globalment i fer-se el càrrec que la competència no són els diaris sinó les empreses petites, les start-ups, i gegants que no s’assemblen gens a les empreses informatives. Una tercera és saber que els periodistes ja no funcionem només amb paraules sinó amb dades, gràfics, imatges en moviment i les combinacions de tot plegat. Semblen afirmacions òbvies, però encara hi ha molts periodistes a qui costa moltíssim pair-les”.

    Partint d’aquesta base, el curs ofereix a les persones que hi participin:

    • Tenir una panoràmica completa de les oportunitats concretes que la transformació digital ofereix als professionals de la informació.
    • Conèixer el model informatiu i de negoci d’alguns mitjans digitals que són pimes i se’n surten.
    • Aprendre els fonaments per formular l'estratègia del seu propi projecte.

    Els participants que ho desitgin, podran plantejar un projecte i defensar-lo davant d’un grup de professionals i dels seus companys de classe una setmana després, en una tercera sessió optativa.

    Programa

    • Com canvia la dinàmica digital els conceptes i forces clau en la cadena de valor dels mitjans informatius: costos, ingressos, producte, màrqueting, distribució, audiències
    • Mecànica de la innovació en els mitjans actuals: com buscar i trobar oportunitats per a formular nous mitjans informatius
    • Anàlisi de casos:
      • Especialització en el públic: Politico.com, TPM, Médiapart
      • Híperlocal: èxits (Gawker) i fracassos (Patch)
      • Xarxes Socials 3.0: Swap, Parkatmyhouse, CouchSurfing, Loosecubes, TaskRabbit, etc.
      • Súperxarxes: News.me, Scoople, Taptu, Buzzfeed, etc.

    Metodologia

    El curs s’estructura en tres sessions. Les dues primeres, de cinc hores cadascuna, estaran dedicades a exposar el programa, basat en l’estudi de diferents exemples i l’anàlisi de casos proposats. El professor lliurarà un seguit de documentació el primer dia de classe i oferirà una bibliografia bàsica.

    Els alumnes que ho desitgin, podran elaborar un projecte per presentar-lo en la tercera sessió, una setmana més tard, davant un grup de professionals i dels seus companys. El projecte es podrà fer en equips de fins a tres persones. El professor estarà disponible per a consultes mentre s’elabora el projecte.

    Requeriments

    Els participants han de poder llegir amb fluïdesa documentació en anglès. Es recomana assistir amb ordinador portàtil.

    Destinataris

    Periodistes i altres professionals de la informació (bibliotecaris/àries, arxivers/es, documentalistes,etc.) amb afany de reorientar la seva carrera cap al món digital o de donar sortida digital a les seves competències.

    Professors

    Antoni M. Piqué Fernández

    Periodista. Director General de Piqué, Peltzer& Asociados, consultoria en Organització i Integració de Redaccions i Desenvolupament Editorial. Professor associat de la Universitat Internacional de Catalunya. Llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat de Navarra i PDD per l’IESE. Ha dirigit projectes en més d’un centenar de mitjans de comunicació de 25 països d’Europa i Amèrica. Ha treballat a La Vanguardia, on va ser cap de secció, i al Diari de Tarragona, com a director. Va ser consultor a Innovation, fundador de Mediacción Consultores i director de Projectes a Cases i Associats. Va ser secretari d’acció sindical del Sindicat de Periodistes de Catalunya i president del capítol europeu de la Society for NewsDesign. És coautor de The Global Journalist i editor de La última copia de ‘The New York Times’, de Vittorio Sabadin (en espanyol i en anglès) i de Periodismo Integrado, de Ramón Salaverría i Samuel Negredo (en espanyol i en anglès). Tots els divendres escriu sobre mitjans al diari Ara.