• Eines per generar ingressos amb continguts digitals

    Objectius del curs

    Els blogs converteixen els teclats en rotatives domèstiques. Els podcasts fan dels micros de dispositius mòbils, emissores; i dels seus usuaris, entrevistadors en potència. No hi ha butxaca que no dugui una càmera, i la prova és que les televisions il·lustren sovint les notícies amb fragments firmats amb una figura cada cop més difícil de definir: els videoaficionats.

    La popularització del canal que permet comunicar amb eficàcia el producte d'usar les noves tecnologies per generar informació, Internet, ha significat un canvi substancial en diferents conceptes que tenen a veure amb l'economia del periodisme: cost marginal, accessibilitat, vies de distribució.

    A través de l'exemple d'iniciatives periodístiques que han volgut fer-se un lloc en aquest context canviant, el propòsit principal del curs és inventariar eines i estratègies que, per haver demostrat èxit o per la seva originalitat, val la pena mencionar com a formes de generar ingressos a través dels continguts digitals.

    Programa

    1.“Acabarà la gratuïtat amb la informació contrastada de qualitat?” (Frase de Juan Luis Cebrián). Canvis que suposa l'entrada dels mitjans a Internet.

    • Cost marginal.
    • Una rotativa a cada casa: creació diversa, multicanal, prosumers, multidireccionalitat dels missatges.
    • Desdefinició de la frontera creació contingut / programació informàtica / distribució del contingut.

    2.Maneres de generar ingressos entorn als continguts (exemples + eines, en cada cas).

    • Murs de pagament
    • Llibres electrònics, interactius i infografies vendibles
    • Bundles
    • Micropagaments

    3.Maneres de generar ingressos entorn a la comunitat de lectors, oients o espectadors (exemples + eines, en cada cas).

    • Donacions
    • Socis i mecenes.
    • Venda de la massa d'usuaris a les xarxes socials (concursos al Facebook).
    • Crowdfunding.
    • Presencialitat: bars, botigues físiques.

    4.Maneres de generar ingressos atenent necessitats de verticals temàtics.

    • Organització d'esdeveniments
    • Premis.
    • Anuncis temàtics.

    5.Recull d'altres eines per a la generació d'ingressos.

    Metodologia

    S'inventariaran exemples observables d'iniciatives periodístiques que busquen la generació d'ingressos més enllà de les fórmules més conegudes, tradicionals i convencionals. Buscant la diversitat en les fórmules recollides s'espera que els casos comentats serveixin d'exemple per a un ventall ampli de projectes, per bé que cap dels casos és aplicable a qualsevol equip. Quan sigui possible, es proposaran eines d'ús fàcil per engegar projectes que generin ingressos.

    Requeriments

    Cal assistir amb un ordinador portàtil o dispositiu similar.

    Destinataris

    El curs està orientat a periodistes, empresaris i emprenedors dels mitjans de comunicació interessats en descobrir noves vies per generar ingressos.

    Professors

    Álvaro Martínez Majado

    Director de Movintracks Barcelona SL, una empresa que desenvolupa un complement de programari per a aplicacions mòbils que permet mostrar uns continguts o altres segons variables relacionades amb el context (situació geogràfica de l'usuari, si és seguidor d'un perfil a les xarxes socials o no, etcètera). Professor del Postgrau en Comunicació Estratègica Digital de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, on condueix la sessió de Models de negoci en premsa digital. Ha treballat o col·laborat amb mitjans com l'Ara, ADN, Público, eldiario.es, Time Out Barcelona i Periodismo Humano.