• Emprendre i Innovar en Periodisme

    Objectius del curs

    L’objectiu d’aquest curs-taller és que cada participant surti amb el seu projecte de nova empresa (startup) periodística. Per això, la metodologia està orientada a aprendre no només escoltant sinó, sobretot, fent.

    Des del primer moment, aprendrem a pensar en usuaris i clients en lloc d’audiències. Analitzarem la nostra feina part per part per veure què ha canviat després de la revolució digital i la crisi dels mitjans i com podem trobar oportunitats de negoci. Estudiarem com ho estan fent els mitjans i els periodistes independents més innovadors del món, posarem els fonaments del nostre projecte i els discutirem a classe i farem un itinerari complet de creació de la nostra startup: des de la idea fins al mercat, amb eines i recursos per a cada fase.

    El curs es completa amb un petit concurs d’startups on els participants seran al mateix temps emprenedors e inversors.

    Programa

    1. Pràctica primera: simulacre d’startup periodística.

    2. Fase 1: Del periodisme industrial al postindustrial. Problemes i solucions des de la perspectiva de:

    • Producte
    • Ciutadà
    • Periodista
    • Infraestructura
    • Institució

    3. Pràctica segona: posant els fonaments de la meva startup periodística

    4. Fase 2: Estudi del cas.

    • Com s’adapten els vells mitjans
    • Com neixen els nous mitjans
    • Com es pensen els futurs actors

    5. Pràctica tercera: discutim els fonaments de l’startup.

    6. Fase 3: Fases i recursos en la creació de l’startup: un itinerari.

    • Idea
    • Maduració
    • Mínim Producte Viable
    • Metodologies àgils. Lean Startup
    • Time to market

    7. Pràctica quarta: Elevator Pitch en l’Startup Contest.

    Metodologia

    La metodologia combina tres vessants:

    Coneixement: s’aprofundeix en el context i l'anàlisi, amb una profunda base teòrica sobre l'esdevenir i actual transformació de la indústria periodística des d'un punt de vista global i de problemes-solucions.

    Pràctica: Es disseccionen les principals eines d’emprenedors i agents de la innovació i es posen a l’abast dels participants perquè comencin a usar-les des del minut zero.

    Progressió: Des de la primera pràctica fins al concurs final, el curs està dissenyat perquè el participant tingui un sentit constant de la progressió en les habilitats adquirides.

    Requeriments

    L'únic requisit previ és una mínima alfabetització digital. Cal assistir a la primera sessió amb un ordinador portàtil o dispositiu similar.

    Destinataris

    Totes aquelles persones que vulguin posar en marxa un projecte propi i econòmicament sostenible al voltant d'un o diversos productes o serveis periodístics (notícies, reportatges, longform journalism, branded content, press clipping, agència, plataformes, etc.).

    Professors

    Pau Llop Franch

    Periodista i emprenedor social. Professor al Master de Innovació en Periodisme, títol oficial impartit a la Universitat Miguel Hernàndez d’Elx. Professor convidat al Master de Comunicació, Cultura i Ciutadania Digitals del MediaLab Prado Madrid i la Universitat Rey Juan Carlos I. Ashoka Fellow. Fundador y responsable de Nxtmdia.com, consultora digital amb clients com Red.es, PeriodismoHumano.com o Asociación de Corresponsales de Prensa Extranjera. Fundador de Bottup.com, primera startup de periodisme ciutadà en espanyol. Impulsor de Fixmedia.org, web-app per a l’edició col·lectiva de notícies, cofinançada per crowdfunding. Impulsor de Cycla, premi millor emprenediment social a l’Startup Weekend de Córdova. Col·laborador de Eldiario.es. Fundador i moderador de la Comunitat ‘Periodismo’ al Google+. Premi Día de Internet i Premi Joves Emprenedors Socials per la Universitat Europea de Madrid i la International Youth Foundation.