• Explicar amb històries. Storytelling per a periodistes emprenedors

    Objectius del curs

    El concepte del "storytelling” ha guanyat influència en els darrers anys. Àmbits com els de la comunicació periodística, l’empresa (màrqueting i comunicació corporativa) o la política l’han començat a fer servir de manera sistemàtica.

    “L’art de construir històries” ha demostrat ser eficaç a l’hora de generar relats memorables, fàcils de compartir i prou emocionants com per captar l’atenció del públic, mobilitzar recursos i persuadir persones.

    Actualment hi ha necessitat de bones històries i de professionals que siguin capaços d’elaborar-les.

    Aquest curs, plantejat des d’una perspectiva teòrica i pràctica, ofereix una definició del concepte i tècniques concretes per al seu desplegament en dos àmbits molt específics:

     • El desenvolupament del periodista com a professional que ha d’emprendre, produir i vendre

     • El desenvolupament de la seva producció periodística

    El propòsit final és que els participants siguin més capaços d’idear, produir i serialitzar relats i històries memorables, susceptibles de recordar i compartir.

    Els objectius del curs són:

     • Assimilar el concepte de “storytelling” i conèixer la seva aplicació en els tres àmbits: periodístic, polític i empresarial

     • Identificar els components d’un relat memorable i que “funciona”

     • Aplicar tècniques narratives a la “historització”

     • Aprendre a adaptar el relat als diferents canals i suports

    Programa

    1. La construcció del relat emprenedor:

     • Set orígens d’històries empresarials que sempre funcionen

     • Coneixent l’experiència de (qualsevol) consumidor mitjançant una història: DILO, Mapes d’empatia, Customer Journey, la importància de la psicologia del receptor

     • Aplicant storytelling al màrqueting mix de qualsevol empresa i organització

    2. Storytelling per a millorar el relat personal i les oportunitats laborals:

     • Tu ets la teva història, però encara més el teu relat

     • Una metodologia per construir el teu relat personal

     • Pensar en termes d’elevator pitch

     • Com crear històries per vendre la teva idea?

    3. Storytelling al servei de les noves narratives periodístiques:

     • Storytelling i nous formats periodístics: slow journalism

     • Piràmide invertida vs piràmide de Freytag

     • Storytelling: la clau del periodisme de dades

     • Visual i digital storytelling

     • Narratives transmèdia

    Destinataris

    Periodistes i comunicadors que vulguin:

     • Millorar el seu coneixement del fenomen

     • Adquirir o perfeccionar una nova perspectiva per a realitzar la seva feina professional, ja sigui de manera independent o corporativa

    Professors

    Mario Sorribas Fierro

    Economista, periodista i consultor. Especialitzat en narrativa corporativa i professor de Storytelling a OBS Business School.

    Francesc Ponsa Herrera

    Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social i Màster en Analista d'Intel·ligència. Professor associat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) on imparteix docència sobre lobbisme i grups d’influència, comunicació política i institucional i tècniques d’storytelling. Ha estat director de l’Observatori Espanyol dels Think Tanks.