• La visibilitat i el lideratge

    Objectius del curs

    El present curs, impulsat per l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, s’estructura en dues parts dedicades, respectivament, a la gestió de la pròpia visibilitat i marca personal i al lideratge en la societat xarxa.

    La primera part parteix del fet que en un entorn laboral cada cop més competitiu, els professionals s’han de diferenciar als ulls del seu entorn i els seus clients. La diferenciació requereix conèixer la pròpia proposta de valor, analitzar el mercat, posicionar-s’hi i fer servir les estratègies més adients per adquirir visibilitat i alinear reputació i objectius. La marca personal aplica les tècniques de màrqueting al posicionament dels professionals, per ajudar-los a aconseguir els seus objectius.

    Hi ha tres raons per les quals, en la societat 2.0, la visibilitat i la reputació són actius crítics per als professionals:

    • En primer lloc, ja no tenim el monopoli de la informació sobre nosaltres mateixos. Els nostres col·laboradors, clients i lectors poden emetre –i ho fan– valoracions sobre els nostres serveis.
    • En segon lloc, la recomanació de tercers pesa cada cop més a l’hora de decidir, ja sigui la compra d’un llibre, el sentit del vot o la contractació d’un servei o un professional.
    • I finalment, les opinions (bones i dolentes) es difonen a una velocitat impensable fa deu anys.

    Per tal de gestionar eficaçment la pròpia visibilitat cal establir els objectius, construir una identitat digital adequada als nostres objectius professionals i aprendre a gestionar la pròpia reputació. La proposta defineix els objectius de visibilitat professional i construeix un pla de marca per assolir-los.

    La segona part del curs té com a premissa que el concepte de poder a la societat xarxa està canviant. Canvien les regles del joc i assistim a un canvi de paradigma. La nova societat defineix una nova cultura on ja no es parla tant de jerarquies, de força, de dimensions i d’imposició… sinó de xarxes, valors, idees, talent compartit, reputació i reconeixement.

    En aquest context, els nous models de lideratge es transformen i s’obre un escenari de possibilitats que permeten grans canvis.

    Els objectius que planteja aquesta segona part del curs són:

    • Aprofundir en les característiques pròpies de la nova societat xarxa.
    • Comprendre els moviments de fons, conèixer les noves idees i els nous protagonistes de les dinàmiques de canvi social que s'expressen, fonamentalment, en la nova societat de la informació i la comunicació.
    • Analitzar quins són els reptes i les oportunitats que es plantegen i quines eines tenim al nostre abast.
    • Mostrar diferents exemples per tal de trobar el propi itinerari.
    • Estimular i promoure la conscienciació, la implicació, participació i acció… de manera que aquesta tingui una incidència directa en el desenvolupament personal i professional.
    • Identificar les barreres actuals que impedeixen l’evolució cap a nous models i facilitar eines que facilitin el lideratge i la transformació de manera compartida.

    Programa

    Primera part:

    • Com funciona una marca? Què es la marca personal?
    • Construcció de la pròpia marca: Valors i atributs
    • Full de ruta: Identificació d’objectius
    • Estratègies de posicionament: el Pla de visibilitat
    • La reputació: Reputació percebuda i reputació real. La “reputació distribuïda”
    • Etapes de gestió: Parametrització. Seguiment (Tracking). Avaluació
    • Construcció de la identitat digital
    • Gestió de crisi on-line
    • Visibilitat i rellevància

    Segona part:

    • Liderar, comunicar, feminitzar… Nous models de lideratge en la societat xarxa
    • Quina és la realitat actual
      • Pioneres
      • Heroïnes
      • Influents
    • Crisi i lideratge femení
      • Amenaces i reptes
    • Feminitzar la societat; feminitzar la xarxa
      • Micropolítica: idees per a la comunicació política
      • Nous models de lideratge
      • Decàleg
    • Cap a nous models d’organització, comunicació, i generació de valor (talent compartit)

    Requeriments

    Es recomana assistir amb un ordinador portàtil, però no és imprescindible.

    Destinataris

    Qualsevol persona amb interès en la gestió de la pròpia visibilitat i de la marca personal així com en aprofundir en el coneixement de la nova societat xarxa, les seves característiques i els reptes que planteja. S’adreça en especial a les dones, en relació amb els nous models de comunicació i de lideratge en xarxa i a la xarxa, que desitgin tenir una visió profunda del context actual i prendre consciència de les pròpies capacitats, les eines i els nous models de relació que poden ser útils en els diferents àmbits professionals, amb especial accent en el sector de la comunicació.

    Professors

    Neus Arqués

    Escriptora i analista digital, especialista en Gestió de la Visibilitat. Diplomada en Traducció per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), llicenciada en CC. Polítiques i Màster en Política Internacional per la Johns Hopkins University. L’any 2000 va fundar http://www.manfatta.com, empresa de Comunicació digital, inclosa a la llista de les 500 agències més innovadores del món (Fast Company/ Seth Godin 2004). Està considerada una de les 35 dones espanyoles més influents a la Xarxa ( http://www.mujeresconsejeras.com/mujeres-influyentes-internet-tecnologias/2013/03/08/). Imparteix docència sobre Gestió de la visibilitat a diverses escoles de negoci i entitats de formació executiva. És autora, entre d’altres, dels manuals Tu plan de visibilidad 40+, Y tú, ¿qué marca eres?. 14 claves para gestionar tu reputación personal, Marketing para escritores (Alba) i Aprender comunicación digital (Paidós) i coautora de Visibilidad. Cómo gestionar tu reputación (Gestión 2000).

    Antoni Gutiérrez-Rubí

    Assessor de comunicació i consultor polític. Desenvolupa el seu treball a Espanya i a Llatinoamèrica. Professor de màsters de comunicació política i institucional en diferents universitats. És autor de diversos llibres sobre política i escriu habitualment a El Periódico de Catalunya (on va escriure també en el bloc Born in the USA, creat específicament per al seguiment de les eleccions presidencials USA 2012); El País (on escriu més al seu bloc Micropolítica); o Cinco Días. En els seus articles i llibres reflexiona sobre nova política, comunicació i noves tendències en l'àmbit social i empresarial.

    Premi Victory Award al Bloc l'any Màrqueting Polític a Impacte Informatiu 2013 i al Bloc Polític de l'Any en Continguts d’Impacte en la Formació Política 2012.