• Master Class "Ell fa. Ella és"

    Per què es produeixen i com evitar les asimetries de gènere a la informació

    Programa

    Els mitjans de comunicació poden actuar com a motor o bé com a inhibidor del canvi. Després de més de 30 anys analitzant les informacions que publiquen, la professora Joana Gallego arriba a la conclusió que actualment no reflecteixen adequadament la transformació experimentada per les dones a la societat. Reprodueixen una vegada i una altra velles i fossilitzades metàfores, entre d’altres recursos, per a descriure l’activitat de les dones: reines, sirenes, vídues negres, dames de ferro, estrelles, àngels, nines, sex-symbols, boxejadores i una munió de substantius i qualificatius que es fixen sobretot en el que les dones són i no en el que fan. Aquesta pràctica no se sol donar –o no amb tanta freqüència– en el cas dels homes, que són representats pel que fan. Els homes són verb mentre les dones són atribut. Aquest és el punt de partida de la professora Gallego.

    El repte és reflexionar sobre les causes d’aquesta asimetria de gènere en la informació i intentar posar-hi remei. Durant la sessió s’analitzaran diverses notícies aparegudes recentment a diferents mitjans de comunicació, i es combinarà l’exposició de la ponent amb el debat i les aportacions dels participants.

    Professors

    Joana Gallego Ayala

    Professora titular de la Universitat Autònoma de Barcelona desde 1989. Codirectora del Màster Gènere i Comunicació. El 2001 va rebre el Primer Premi del Consell Audiovisual de Catalunya pel treball que havia dirigit amb el seu equip de recerca que es va publicar amb el títol de "La prensa por dentro". Les seva publicació més recent és el capítol titulat "In the wake of Ana Orantes. For an ethical representation of violence against women" inclòs en el llibre Gender Violence in Spanish Culture: From Vulnerability to Accountability (2018). Altres obres recents són: Periodismo social (2014); De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación ¿motor o rémora para la igualdad (2013).