• Master Class: Els periodistes davant la pressió dels Lobbies

    Objectius del curs

    Els grups de pressió (lobbies) utilitzen les seves armes de persuasió davant les administracions públiques per tal d’aconseguir que la legislació i la normativa que regula les activitats del seu sector o col·lectiu s’ajustin als seus interessos. Però a més dels poders públics, els lobbies també influeixen i incideixen alhora sobre els mitjans de comunicació per crear un suport social i mediàtic favorable a les seves pretensions.

    Els Estats Units i Europa tenen regulat des de fa molts anys el paper dels lobbies, però a Espanya encara no s’ha aconseguit introduir cap mena de control. Catalunya és una excepció, doncs des del 2016 hi ha un Registre de Grups d’Interès de la Generalitat on s’han d’inscriure les empreses, associacions i professionals que mantenen contactes regulars amb funcionaris públics o que volen incidir en les polítiques públiques.

    El lobbisme és una actuació legal que en el cas català està sotmesa als criteris de la Llei de Transparència, bon govern i accés a la informació.

    En aquesta Master Class coneixerem les tècniques que fan servir els lobbistes per incidir en l’opinió pública, mitjançant els mitjans de comunicació i les xarxes socials, amb exemples concrets de campanyes de pressió de sectors regulats, de consum, comerç, medi ambient, etcètera.

    L'exposició anirà acompanyada d'una presentació en powerpoint i també es lliurarà material imprès.

    Programa

    • Regulació dels lobbies als Estats Units i a la Unió Europea. Buit legal a Espanya, excepte Catalunya.
    • Retrat robot del lobbista.
    • Transparència en la gestió, incompatibilitats i portes giratòries.
    • Sobre qui influeixen, on, quan i amb quins procediments.
    • Qui són els sectors i col·lectius més actius, hàbils i experts en l’art de persuadir.
    • Com treballen i quines tècniques fan servir.
    • Com intenten pressionar sobre els mitjans de comunicació.
    • Exemples concrets de campanyes (comerç, salut, tabac, alcohol, energia, medi ambient, infraestructures, drets civils, sectors regulats, drets d’autor, ONGs...)

    L'última mitja hora es reservarà perquè els assistents puguin fer preguntes.

    Professors

    Jesús Conte Barrera

    Periodista i consultor de comunicació. Director de ConteBCN Comunica, consultoria de comunicació i lobbying. Està inscrita al registre de Grups d’Interès de la Generalitat. Becat pel Govern dels Estats Units l’any 1993 per estudiar els lobbies. Ha participat igualment en cursos sobre lobbies a Brussel·les i a Madrid. Professor associat de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) (2004-2015), ha impartit cursos sobre comunicació i lobbies a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, Universitat Autònoma de Barcelona, Blanquerna-Universitat Ramon Llull, Foment de Treball, Fundació Futura Local i La Llotja. Va ser cap de premsa de la Generalitat de Catalunya (1998-2003). Com a periodista ha treballat en premsa, on va ocupar càrrecs de responsabilitat a diversos mitjans, ràdio i televisió. 15 llibres publicats.