• Perfecciona les teves habilitats com a formador/a

    Curs Presencial

    Objectius del curs

    Cada cop és més habitual que els professionals del periodisme i la comunicació s’especialitzin en algun tema concret i que, a partir d’aquest coneixement, acabin impartint xerrades, tallers i formacions. Aquesta activitat pot esdevenir, a més, una manera interessant d’obrir noves portes professionals. Però guanyar-se la vida fent formacions no comença ni s’acaba amb el domini d’un tema ni amb la capacitat d’oratòria. Hi ha d’altres factors que cal dominar en l’àmbit pedagògic.

    En aquest curs volem compartir un conjunt de recomanacions i consells que us ajudaran, d’una banda, a preparar les vostres formacions amb tècniques, instruments i procediments útils per al disseny i l’elaboració de materials didàctics i de l’altra, a millorar la vostra manera de comunicar.

    Programa

    PART I: Planificació i disposició: materials, temari i entorn virtual (3 hores)

    1. Com convertir el teu saber en una lliçó interessant? (la sistemàtica dels temaris)
    2. Combinant la teoria i la pràctica: com evitar les classes avorrides o frívoles? Ús d’eines interactives de participació, gamificació, storytelling…
    3. Orientacions sobre la formació virtual (síncrona i asíncrona): principals errors, alguns consells i una breu llista de recursos que val la pena tenir en compte
    4.  L’avaluació també és part de la formació
        a. Criteris a l’hora de proposar treballs i exàmens. Rúbrica i feedback
        b. Criteris a l’hora de rebre bons i mals resultats de les avaluacions dels alumnes (gestionar l’èxit i el fracàs)
    5. Replicar, “paquetitzar” i/o personalitzar les teves formacions
    6. Busca’t soci/s (i com associar-se?)
    7. Formar per compte d’altres o esdevenir emprenedors de la formació?

    Part II. Espai, audiència, comunicació verbal i no verbal (5 hores)

    1. Objectius de l’assignatura (objectius, competències, avaluacions... )
    2. Audiència (edat, curs i totes les dades que puguem obtenir per tenir una primera fotografia del grup)
    3. Espai (preparació i adaptació a l’aula)
    4. Equipament i materials de suport en la formació presencial
    5. Comunicació verbal (llenguatge clar i entenedor; crosses i tics lingüístics, inici i final de cada sessió)
    6. Comunicació no verbal. Captar l’atenció dels alumnes (gestos, mirada, volum, ritme ...) i aprendre a llegir el llenguatge no verbal dels estudiants.
    7. Les preguntes a fer (com anàlisi de comprensió de la sessió realitzada i per eliminar actitud passiva de l’alumnat).

    Metodologia

    Exposició dialogada amb els participants, exercicis pràctics, consells i explicació d’aprenentatges professionals obtinguts durant la dilatada experiència docent dels professors en escoles i universitats públiques i privades i com a formadors del Col·legi de Periodistes.

    Destinataris

    Periodistes i altres professionals que s’inicien en l’àmbit de la formació, però també adreçat a aquelles persones que ja estan impartint cursos, seminaris o xerrades i volen millorar les seves habilitats.

    Professors

    Francesc Ponsa Herrera

    Periodista i doctor en Comunicació Social. Professor de comunicació corporativa i Storytelling a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Consultor de comunicació i transparència a Governtransparent.cat .

    Mario Sorribas Fierro

    Economista, periodista i consultor. Especialitzat en narrativa corporativa i professor de Storytelling a OBS Business School.

    Josep M. Brugués del Moral

    Llicenciat en Periodisme per la UAB i postgrau en Relacions Públiques per la Universitat de Seattle (EUA). Professor de Comunicació Corporativa i Relacions Institucionals a la Universitat Ramon Llull i professor associat a: l'IDEC. UPF i UOC. Official Trainer a Dale Carnegie. Consultor especialitzat en formació de portaveus i comunicació de crisi.