Cada cop és més habitual que els professionals del periodisme i la comunicació s’especialitzin en algun tema concret i que, a partir d’aquest coneixement, acabin impartint xerrades, tallers i formacions. Aquesta activitat pot esdevenir, a més, una manera interessant d’obrir noves portes professionals. Però guanyar-se la vida fent formacions no comença ni s’acaba amb el domini d’un tema ni amb la capacitat d’oratòria. Hi ha d’altres factors que cal dominar en l’àmbit pedagògic.
En aquest curs volem compartir un conjunt de recomanacions i consells que us ajudaran, d’una banda, a preparar les vostres formacions amb tècniques, instruments i procediments útils per al disseny i l’elaboració de materials didàctics i de l’altra, a millorar la vostra manera de comunicar.
PART I: Planificació i disposició: materials, temari i entorn virtual (3 hores)
1. Com convertir el teu saber en una lliçó interessant? (la sistemàtica dels temaris)
2. Combinant la teoria i la pràctica: com evitar les classes avorrides o frívoles? Ús d’eines interactives de participació, gamificació, storytelling…
3. Orientacions sobre la formació virtual (síncrona i asíncrona): principals errors, alguns consells i una breu llista de recursos que val la pena tenir en compte
4. L’avaluació també és part de la formació.
a. Criteris a l’hora de proposar treballs i exàmens. Rúbrica i feedback
b. Criteris a l’hora de rebre bons i mals resultats de les avaluacions dels alumnes (gestionar l’èxit i el fracàs)
5. Replicar, “paquetitzar” i/o personalitzar les teves formacions
6. Busca’t soci/s (i com associar-se?)
7. Formar per compte d’altres o esdevenir emprenedors de la formació?
PART II. Espai, audiència, comunicació verbal i no verbal (4 hores)
1. Objectius de l’assignatura (objectius, competències, avaluacions... )
2. Audiència (edat, curs i totes les dades que puguem obtenir per tenir una primera fotografia del grup)
3. Espai (preparació i adaptació a l’aula)
4. Equipament i materials de suport en la formació presencial
5. Comunicació verbal (llenguatge clar i entenedor; crosses i tics lingüístics, inici i final de cada sessió)
6. Comunicació no verbal. Captar l’atenció dels alumnes (gestos, mirada, volum, ritme ...) i aprendre a llegir el llenguatge no verbal dels estudiants.
7. Les preguntes a fer (com anàlisi de comprensió de la sessió realitzada i per eliminar actitud passiva de l’alumnat).
Exposició dialogada amb els participants, exercicis pràctics, consells i explicació d’aprenentatges professionals obtinguts durant la dilatada experiència docent dels professors en escoles i universitats públiques i privades i com a formadors del Col·legi de Periodistes.
Periodistes i altres professionals que s’inicien en l’àmbit de la formació, però també adreçat a aquelles persones que ja estan impartint cursos, seminaris o xerrades i volen millorar les seves habilitats.
Llicenciat en Periodisme per la UAB i postgrau en Relacions Públiques per la Universitat de Washington a Seattle (EUA). Professor associat a la Universitat Ramon Llull; Barcelona School of Management-UPF; UOC i Universitat Pompeu Fabra. Official Trainer a Dale Carnegie. Consultor especialitzat en formació de portaveus i comunicació de crisi.
Economista, periodista i consultor. Especialitzat en narrativa corporativa i professor de Storytelling a OBS Business School.
08/11/2024 Badalona |
08/11/2024 Cervelló |
07/11/2024 Ascó |
06/11/2024 Barcelona |
Col·legi de Periodistes de Catalunya 2024
Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.
Tel. 93 317 19 20 contacte@periodistes.cat