• Periodisme i crowdfunding: com microfinançar un projecte periodístic

    Objectius del curs

    L’objectiu d’aquest curs serà aprendre les bases del crowdfunding com a eina de finançament periodístic.

    Abordarem les potencialitats del crowdfunding com a eina de finançament per a projectes periodístics. A partir d'exemples pràctics de projectes finançats amb èxit a través de micromecenatge tant a Catalunya com a l'Estat espanyol, Europa i als Estats Units, explicarem les principals claus d'aquesta eina i aprendrem a preparar una campanya de crowdfunding i tot el que suposa: gestació del projecte, planificació econòmica, recompenses i campanya de comunicació. Ens centrarem especialment en les potencialitats de Verkami, el principal portal de micromecenatge del sud d'Europa.

    Programa

    • El micromecenatge. Què és? Com funciona? Diferents tipus de micromecenatge.
    • Micromecenatge aplicat al periodisme. Exemples pràctics. Propublica (EUA), De Correspondent (Holanda). Estat espanyol: Directa, Diagonal, 5W, Crític...
    • Principis del funcionament de Verkami, la plataforma de crowdfunding més important del sud d'Europa.
    • Punts claus de la preparació d'una campanya de micromecenatge. Objectius, pressupost, recompenses i estratègia de comunicació. La importància de la comunitat.
    • Els 10 trucs bàsics per culminar amb èxit qualsevol Verkami.

    Metodologia

    En una primera sessió teòrica s'exposaran els fonaments del microfinançament aplicat a l'àmbit periodístic, tant per a la recerca de finançament per a mitjans com per a desenvolupar projectes concrets. Aprendrem el funcionament bàsic d'una web de micromecenatge, exposarem exemples pràctics (parant especialment al cas de Crític).

    Els alumnes hauran de realitzar l'esbós d'un projecte de micromecenatge (idea, objectius econòmics, recompenses...), que serà comentat i tutoritzat en una segona sessió pràctica, en què també es detallaran els passos per realitzar una correcta campanya de comunicació associada a un projecte de microfinançament periodístic.

    Destinataris

    Professionals del periodisme, freelances, emprenedors de l'àmbit de la comunicació i la cultura interessats en descobrir noves vies de finançament en l’entorn digital.

    Professors

    Roger Palà Balanyà

    Periodista. Llicenciat en ciències de la comunicació per la UAB. Cooperativista i impulsor de Crític, projecte periodístic nascut d'una campanya de micromecenatge. Col·laborador de mitjans com Enderrock o Nació Digital.