• Periodista freelance: com començar?

    Objectius del curs

    L’estructura del sector periodístic està canviant. Les redaccions són menys nombroses mentre que s’eixampla la llista de col·laboradors freelance. També la comunicació corporativa demanda més professionals autònoms que ofereixin un servei diferenciat i de qualitat. Amb tots aquests canvis que impacten en el sector, el periodista no només ha d’excel·lir en comunicació, sinó que també ha de tenir habilitats per crear-se un perfil propi, proposar temes i serveis de comunicació, saber fer pressupostos, gestionar-se econòmicament i fidelitzar els seus clients. El treball freelance és, avui, la porta d’entrada al sector per a molts nous periodistes. En conseqüència, cada vegada és més útil i necessari adquirir aquestes habilitats.

    Aquest curs es proposa donar consells pràctics a persones que volen obrir-se un camí com a professionals freelance en el món de la comunicació. L’objectiu és aprendre a crear-se un perfil i definir una trajectòria professional, així com reflexionar sobre com proposar i administrar col·laboracions i resoldre dubtes pràctics sobre el dia a dia dels treballadors per compte propi.

    Programa

    1. Periodista freelance: com començar?

    • Crear una marca personal
    • Definir prioritats i línies de treball

    2. Col·laborar en mitjans

    • Administrar temàtiques i fonts

    3. Freelance de serveis de comunicació

    • Conèixer l’empresa i les seves necessitats
    • Proposar serveis a la carta

    4. Consells pràctics

    • Gestions econòmiques
    • Fidelitzar clients
    • Diversificació i conflicte d’interessos

    Metodologia

    El curs vol orientar els participants per tal que s’obrin camí com a professionals autònoms en el món de la comunicació. La formació serà molt pràctica, amb consells i situacions del dia a dia. Hi haurà una part de debat en què els alumnes que ho desitgin podran exposar i debatre amb el grup les seves idees de projectes freelance i com portar-les a terme amb èxit.

    Requeriments

    No es necessita material específic per a la sessió.

    Destinataris

    Tots aquells professionals que volen explorar el món dels treballadors freelance, especialment recent graduats i estudiants d’últims cursos. La formació està orientada tant a periodistes que volen col·laborar amb mitjans de comunicació de diferent tipus (premsa escrita, ràdio, mitjans digitals...) com a aquells que volen oferir serveis de comunicació corporativa (gestió d’entrevistes, xarxes socials, notes de premsa...) a empreses i organitzacions.

    Professors

    Nereida Carrillo Pérez

    Periodista i doctora en Comunicació i Periodisme per la UAB. Impulsora de Learn to Check, projecte educatiu i divulgatiu d'educació mediàtica que col·labora amb l'edició d'aquest curs. És periodista freelance, col·labora amb el diari ARA. També és consultora web i de xarxes socials i imparteix docència relacionada amb la redacció periodística i el periodisme a internet. Els darrers anys ha treballat com a redactora multimèdia del portal de notícies 324.cat i com a professora, ha col·laborat amb diverses universitats catalanes com la UAB, la UOC i la URV. Forma part del grup de recerca Comunicació i Responsabilitat Social (Comress-InCom UAB).