• Recursos al núvol per a periodistes

    Objectius del curs

    El treball periodístic a les redaccions actuals requereix una aproximació integral basada en la planificació, la comunicació i l’ús d’eines en línia. Els projectes informatius es poden enriquir gràcies a les nombroses aplicacions al núvol que, escollides de forma eficient, possibiliten optimitzar el treball en equip, enfortir l’aposta estratègica del projecte periodístic i incorporar-hi millores. L’objectiu d’aquest curs és revisar les eines en xarxa que els periodistes poden utilitzar per al seu treball. Algunes són conegudes i altres, no tant, però totes presenten un gran potencial. L’objectiu final és que cada participant pugui dissenyar de forma estratègica un mètode de treball basat en eines col·laboratives en xarxa.

    Programa

    Temari:

    • El treball col·laboratiu
    • Organització de la informació i passos bàsics de seguretat al núvol
    • Comunicació versus informació
    • Eines de comunicació digital síncrones i asíncrones
    • Eines essencials de planificació i gestió d’informació digital
    • Anàlisi de necessitats per al nostre projecte informatiu
    • Disseny d’un pla de gestió i comunicació en xarxa

    Conjunt d’eines que es presentaran i treballaran:

    • Entorns virtuals integrals: Google apps
    • Gestió de projectes: Slack / Trello / Basecamp
    • Emmagatzematge i transferència de fitxers: Dropbox / Spideroak / Wetransfer / Pcloud
    • Documents i notes: Penflip / Stackit / Titanpad
    • Videoconferència : Hangout / Skype / Jajah
    • Coordinació geogràfica- Maps coordinate
    • Publicació múltiple i gestió de XXSS- Hootsuite / Ifttt

    Metodologia

    Durant la primera sessió, s'aprofundirà en els conceptes bàsics de treball col·laboratiu i en les eines i coneixements essencials per a l'organització i la gestió d'informació en línia. A la segona sessió, es posaran en pràctica aquests conceptes mitjançant el disseny d'un pla de gestió i comunicació en xarxa del projecte periodístic proposat per cada participant.

    Requeriments

    Es recomana assistir al curs amb ordinador portàtil i/o tauleta.

    Destinataris

    Tots els professionals del món del periodisme i la comunicació. També pot ser de gran utilitat per a professionals i titulats universitaris de qualsevol especialitat o persones que volen desenvolupar el seu propi projecte informatiu utilitzant eines col·laboratives a la xarxa.

    Professors

    Ana Fernández-Aballí Altamirano

    Especialista en gestió de projectes de comunicació participativa. Doctora en Comunicació Social i Màster en Disseny i Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra. Llicenciada en Economia. Actualment treballa com a Directora de comunicació i gestió de projectes a l’Associació La Xixa Teatre.

    Irene Da Rocha Fort

    Comunicadora i project manager. Doctora en Comunicació Pública per la Universitat Pompeu Fabra. Professora dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya i de la Universitat Abat Oliba. Experta en convergència de mitjans, periodisme transmèdia i entorns gràfics digitals.