• Taller de Storytelling - Nivell avançat

    Storydoing, Persuasió, Interacció i Transmèdia

    Objectius del curs

    En els darrers anys, el concepte del “storytelling” ha guanyat influència en l’àmbit de la comunicació. El recurs d’explicar a través de relats s’ha consolidat com una estratègia de comunicació que permet situar i retenir un missatge en un context comunicatiu competitiu i saturat d’impactes comercials.

    En aquest context, el storytelling ha demostrat ser eficaç a l’hora de generar relats memorables, fàcils de compartir i prou emocionants com per captar l’atenció del públic, mobilitzar recursos i persuadir persones.

    Tanmateix, la generalització d’aquesta tècnica fa necessària una actualització procedimental i l’adopció de noves perspectives vinculades a les 4 “i”s del storytelling: immersió, impacte, interacció i integració.

    Aquest curs, amb continguts avançats, s’adreça a persones que hagin participat en formacions prèvies en l’àmbit de l’storytelling i que desitgin aprofundir en la pràctica o bé en la descoberta de noves aplicacions punteres.

    OBJECTIUS I BENEFICIS DEL CURS

    Els participants del curs podran:

    • Conèixer estratègies avançades de disseny de relats que funcionen
    • Aprofundir sobre el concepte de “storytelling”
    • Conèixer aplicacions interactives i transmèdia
    • Adaptar i expandir qualsevol relat a diferents suports i plataformes
    • Aprendre a orientar el relat cap al públic a través de la immersió, l’impacte, la integració i la interacció
    • Entendre algunes mecàniques de la psicologia social que afecten en la descodificació dels missatges
    • Definir relats “de disseny” orientats a cada tipologia de públic

    Programa

    Primera sessió

    1. Anatomia d’una història:

    • Patrons narratius universals
    • El viatge de l’heroi
    1. Storytelling transmèdia i estratègia de continguts:
    • Què són les narratives transmèdia?
    • Microhistòries: adaptació i expansió del relat a les xarxes socials
    • Visual Storytelling
    • Exemples i recursos
    • Exercici pràctic
    1. Del Storytelling al Storydoing:
    • Les 4 “i”s del Storytelling: Immersió, impacte, integració i interacció
    • Principis de la viralització d’històries
    • Storydoing: generació d’experiències interactives vinculades al relat
    • Els prosumidors d’històries
    • Exercici pràctic

    Segona sessió

    1. Quatre perfils conductuals que existeixen en la societat: dominants, estables, influents i curosos:
    • Origen i funcionament del model
    • Com identificar qui és qui
    • Quatre estils de relació i de comunicació
    • Exercicis pràctics
    1. Històries de “disseny” per a persuadir. Com es fan i com ens les fan?:
    • Quatre perfils de personalitat i com persuadir-los
    • Una mateixa història, formulada en quatre versions
    • Quins elements cal integrar en cada versió d’una història?
    • Exercicis pràctics
    1. Històries que ens agradaran fins i tot abans d’escoltar-les:
    • L’enfocament del Design Thinking: el destinatari en el centre del relat
    • L’enfocament pervers: el “targeted marketing” i què té a veure amb Donald Trump i el Brèxit?
    • Exercicis pràctics

    Destinataris

    Periodistes i comunicadors que hagin realitzat els cursos previs de Storytelling del Col·legi de Periodistes o que tinguin una mínima experiència prèvia sobre aquest tema i que vulguin:

    • Millorar el seu coneixement del fenomen tot aprofundint en el disseny dels relats
    • Perfeccionar una nova perspectiva per a realitzar la seva feina professional, ja sigui de manera independent o corporativa
    • Aprendre a descodificar millor alguns dels relats que circulen per l’univers mediàtic

    Professors

    Mario Sorribas Fierro

    Economista, periodista i consultor. Especialitzat en narrativa corporativa i professor de Storytelling a OBS Business School.

    Francesc Ponsa Herrera

    Periodista i escriptor. Doctor en Comunicació Social i Màster en Analista d'Intel·ligència. Professor associat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) on imparteix docència sobre lobbisme i grups d’influència, comunicació política i institucional i tècniques d’storytelling. Ha estat director de l’Observatori Espanyol dels Think Tanks.