• El CIC insisteix: la participació de periodistes en campanyes publicitàries requereix criteris més estrictes per garantir la independència

    27 novembre, 2025

    El Consell de la Informació de Catalunya (CIC) ha analitzat una nova queixa relacionada amb el conflicte d’interès, recollit al criteri 7 del Codi Deontològic, que insta evitar qualsevol situació que pugui comprometre la credibilitat i imparcialitat del professional i del mitjà.

    Autor:
    Tania Mousinho
    Font:
    Unsplash

    La queixa fa referència a una campanya publicitària de la Generalitat de Catalunya per promoure la Setmana Europea de l’Energia Sostenible 2025. La campanya, emesa entre el 10 i el 12 de juny abans del Telenotícies migdia i el Telenotícies vespre, constava de tres anuncis protagonitzats pel periodista del programa Tot es Mou, Josep Palau. A cada peça, el periodista visitava diferents espais i abordava diferents aspectes —la llar, la mobilitat i les comunitats energètiques— per promoure pràctiques d’eficiència energètica. La demandant alertava sobre la confusió que pot generar veure un periodista exercint simultàniament funcions informatives i publicitàries.

    Seguint el procediment habitual, el CIC va demanar explicacions a la CCMA. Des de l’Oficina de Relacions Institucionals van respondre que el format emprat era una “telepromoció”, una fórmula permesa per la normativa audiovisual i etiquetada amb transparència com a “Publicitat”. Van afegir que el Llibre d’Estil de la CCMA estableix que els professionals estrictament vinculats als informatius no poden fer publicitat ni participar en continguts comercials. En aquest cas, però, el periodista forma part de l’equip de Tot es Mou, i no de l’àrea d’informatius, motiu pel qual la CCMA considera que no s’ha vulnerat el criteri deontològic.

    Malgrat això, el CIC expressa la seva preocupació pel plantejament de la campanya. Subratlla que els anuncis imiten un format informatiu, el periodista entrevista persones, mira a càmera i utilitza recursos propis de la narració periodística, fet que incrementa el risc de confusió. A això s’hi afegeix la franja d’emissió —just abans dels informatius—, que facilita que part de l’audiència percebi el missatge com una peça informativa i no publicitària.

    Segons exposen des del Consell, la manera com es presenta —amb un periodista exercint de periodista— pot generar engany, confondre l’espectador i comprometre la independència percebuda del professional i de la mateixa cadena. Per aquest motiu, el Consell conclou que s’ha vulnerat el criteri 7 del Codi Deontològic.

    Finalment, el CIC insta a la CCMA a “revisar en un sentit més restrictiu i inequívoc les seves normes respecte a la participació dels seus professionals en campanyes publicitàries o en altres tipus d’actuacions que puguin posar en dubte la seva credibilitat o que puguin crear dubtes sobre la independència de la informació respecte als poders de l’administració”.

    CONSULTA LA RESOLUCIÓ SENCERA

    Si creus que un mitjà de comunicació o periodista ha vulnerat algun dels principis del Codi Deontològic de la professió periodística, presenta la teva queixa al Consell de la Informació de Catalunya.
     

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.