• Canvi de xip

    15 març, 2017

    Luis Collado, directiu de Google, va analitzar durant el sisè congrés de periodistes com la multinacional i els editors han canviat l'enfrontament per la col·laboració.

    Luis Collado en un moment de la seva intervenció.
    Luis Collado en un moment de la seva intervenció.

    No es pot entendre l’ecosistema informatiu actual sense Google.Però la seva relació amb els editors europeus ha estat problemàtica, ja que aquests, afectats per la crisi, reclamaven que si utilitzava els seus continguts, volien ser compensats econòmicament. L'associació d’editors espanyols va pressionar perquè es legislés en aquest sentit. Fruit d’això, va ser la nova Llei de Propietat Intel·lectual i Google, acte seguit, va tancar Google News a Espanya. Sis mesos després, però, Google anunciava un projecte a Europa per a donar suport ala indústria de la comunicació. Un canvi de xip.

    Finançar la innovació

    “Sí, va haver-hi un canvi d’idea. No només per part de Google, sinó també per part de molts editors. El nou criteri és que ens hem d’ajudar mútuament”, va admetre Luis Collado, director d’aliances estratègiques de Google durant l’entrevista que Silvia Cobo, membre de la Junta de Govern del Col·legi de Periodistes i responsable de xarxes socials a El Periódico de Catalunya, va fer-li al congrés. Aquella col·laboració va cristal·litzar en la Digital News Initiative, un fons de 150 milions d’euros en tres anys que finança els mitjans que intenten innovar (en desenvolupament de producte, investigació, formació i innovació). “Estem fomentant que la indústria periodística pensi i innovi”, va dir Collado.

    La mida importa
    Collado –que demana no comparar amb èpoques pretèrites que no tornaran– va explicar que els editors se li queixen que no guanyen diners en el món digital. Ell els respon que el problema és que tenen estructures amb molts treballadors que són d’una altra època. “Plantilles de 1.500 persones estan competint amb petits mitjans digitals que fan una feina excel·lent. Fins i tot amb professionals individuals que són la seva pròpia marca”, va dir.

    També va ressaltar el paper clau dels mòbils en la revolució de la informació: “Al mòbil hi porto els meus diaris, les meves televisions, les meves ràdios. Estem parlant del consum d’informació a través d’un aparell que està les vint-i-quatre hores del dia amb nosaltres. I el control d’això el té el propietari de l’aparell, que decideix què vol fer. Aquest és el gran canvi”. Per això, va advertir que “els mitjans que no tenen un 60-70% del trànsit provinent dels mòbils són fora de la realitat”.

    Càrregues ràpides
    Per aconseguir que la informació al mòbil s'adapti als nous temps, Google i nombroses companyies de tecnologia i informació han creat Accelerated Mobile Pages (AMP), una adaptació de les pàgines web al format mòbil perquè es carreguin més ràpid. Aquest projecte, de codi obert, permet generar contingut mòbil optimitzat que es carregui instantàniament a tot arreu. “Tota la programació que es va fer per a Internet ve del que es va fer per als ordinadors. I els programadors havien anant afegint coses al codi, i això frenava la càrrega”, va afirmar. Amb les pàgines amp –que han “netejat” el codi de material innecessari, tot i que l’usuari no ho distingeix– els articles es carreguen amb una mitjana de 0,7 segons, encara que tinguin fotografies, vídeos o publicitat associada.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari