• La subscripció pren força

    Adrián Caballero
    -
    18 juliol, 2023

    Sigui a nivell local o nacional, amb temàtica de nínxol o generalista, existeixen innombrables exemples de mitjans de comunicació i de projectes digitals que, sigui des de l’inici o com a conseqüència d’una decisió empresarial posterior, van decidir posar la subscripció al centre del model de negoci. En aquest article, fem una selecció variada d’exemples de casos exitosos i que confien en l’audiència com a part fonamental de la seva viabilitat. Una fórmula que cada cop té més adeptes.

    Amb 8,5 milions, el New York Times és el mitjà amb més subscripcions digitals de pagament del món. A la imatge, la redacció del reconegut rotatiu.

    Parlar de mitjans de comunicació amb un model de subscripció d’èxit ja no és cap novetat. Molts projectes nadius digitals neixen ja amb una estratègia de negoci centrada en el fet que siguin els usuaris els qui financin el contingut a canvi de poder consumir-lo. Però també mitjans legacy, com La Vanguardia, El País o The New York Times, per citar-ne només tres, han fet la transició, en els darrers anys, cap al mur de pagament o cap a models freemium que, al cap i a la fi, restringeixen el contingut perquè sigui l’usuari qui el pagui.

    Amb tot, aquest model de negoci s’ha mostrat eficaç tant per a mitjans generalistes com per a mitjans de nínxol, de temàtica específica que no atrau tanta audiència, si bé dona resposta a una demanda concreta. L’eficàcia és, a més, transversal en dos sentits: diferents tipus de formats admeten un model de negoci de subscripció sostenible al temps que traspassa fronteres, havent-hi casos d’èxit arreu, des de Catalunya fins a l’Amèrica Llatina passant per altres països europeus. 

    En aquest article, s’ha realitzat una selecció de mitjans de comunicació que basen, en major o menor mesura, el model de negoci en les subscripcions. La selecció s’ha fet amb l’assessorament del periodista i consultor expert en mitjans digitals Ismael Nafría, que alerta de la importància de posar les dades de cada mitjà en el context. “El País necessita més subscriptors que l’ara, mentre que l’ara necessita més subscriptors que una newsletter o un podcast”, exemplifica Nafría, que considera “un error comparatiu posar tots els mitjans al mateix calaix”. Sigui com sigui, aquesta és només una selecció de diferents tipologies de mitjans en què es basen les subscripcions. En el mercat hi ha molts més mitjans amb un mur de pagament o un sistema freemium i per als quals cada cop els ingressos provinents de les subscripcions representen un percentatge major del total. Aquest article és, doncs, una ullada panoràmica.

    Mitjans catalans

    La Vanguardia

    • 1881
    • Mitjà generalista
    • Al maig de 2022, el diari del Grup Godó tenia 67.000 subscriptors digitals. Compta amb un model freemium i una oferta inicial de 48€/any per la subscripció digital –que acabarà renovant-se per 96€/any.

    El Periódico

    • 1978
    • Mitjà generalista
    • Amb un model freemium, moltes de les notícies de portada només es poden consumir si et fas subscriptor de pagament, amb una tarifa només per a la versió digital de 90€/any (amb oferta inicial de 45€). El passat juny, el mitjà anunciava prop de 10.000 subscriptors digitals.

    ara

    • 2010
    • Mitjà generalista
    • El juliol de 2022, comptava amb 50.000 subscriptors de pagament, que poden escollir entre diferents ofertes, que van dels 37,99€/any pel digital fins als 399,99€/any per una subscripció digital i el diari en paper cada dia.

    Vilaweb

    • 1995
    • Mitjà generalista
    • El degà digital en català ofereix tota la informació en obert malgrat que impulsa una campanya per aconseguir subscripcions en dues modalitats: la d’adherit (60€/any) i la de col·laborador (120€/any). Segons publiquen al web, el mitjà compta amb més de 20.000 subscriptors.

    La Mira Magazin

    • 2018
    • Mitjà especialitzat en històries socials i culturals
    • Aquest mitjà digital és una proposta diferent a la resta de mitjans analitzats. En quatre anys de vida, no ha parat d’ampliar la redacció i d’acumular premis –com el Nacional de Comunicació o el Carles Rahola de Periodisme. L’estratègia es basa en un article gratuït al més. A partir d’aquí, la subscripció pot ser gratuïta, de 60€/any o de 120€/any.

    Mitjans espanyols

    El País

    • 1976
    • Mitjà generalista
    • Amb dades de maig de 2022, El País comptava amb 204.295 subscriptors, dels quals 164.200 són exclusivament digitals. Aquestes xifres el converteixen en el mitjà de l’Estat amb més subscriptors de pagament. La subscripció va dels 96€/any fins als 180€/any (si també es vol incloure el paper els caps de setmana).

    El Mundo

    • 1989
    • Mitjà generalista
    • Amb dades també de maig de 2022, El Mundo comptava amb 91.522 subscriptors digitals, que poden escollir entre pagar 69€/any per l’edició digital del diari o 399€/any per incloure també l’edició en paper i tots els suplements.

    Expansión

    • 1986
    • Mitjà econòmic
    • Aquest mitjà d’Unidad Editorial tenia, al maig de 2022, més de 40.000 subscriptors digitals. Té un mur de pagament per a totes les notícies i ofereix un pagament de 29,95€/any que es renovarà en 90€/any per poder accedir a tot el contingut.

    ElDiario.es

    • 2012
    • Mitjà generalista
    • El mitjà que dirigeix Ignacio Escolar té un model similar al de Vilaweb: es pot consumir la informació sense pagar, però l’usuari sempre rep el missatge de la importància de fer-se “soci”. ElDiario.es compta amb més de 63.000 socis que paguen 80€/any –ofereix també la possibilitat de ser soci sense pagar.

    El Confidencial

    • 2001
    • Mitjà generalista
    • Aquest nadiu digital enfocat en la informació política i econòmica té un model basat en la informació i les opinions en exclusiva per als subscriptors, que a l’abril de 2022 eren prop de 35.000. Les subscripcions van des dels 65€/any fins als 99€/any.

    La Media Inglesa

    • 2011
    • Canal de Youtube i Twitch sobre futbol anglès
    • Després d’uns quants anys en què ha passat de ser un web i un podcast de futbol anglès a reunir a una comunitat de més de 300.000 seguidors a YouTube, el projecte que lidera Ilie Oleart compta amb uns 11.000 subscriptors que paguen prop de 2 euros al mes.

    Mitjans internacionals

    The New York Times

    • Estats Units
    • 1851
    • Mitjà generalista
    • És el mitjà que més subscripcions de pagament acumula de tot el món. Les gairebé 8,5 milions de subscripcions digitals superen les del segon, tercer i quart mitjà amb més subscripcions del món... juntes! Ofereix múltiples opcions, encara que la més escollida és l’accés a tota la informació en format digital per 60€/any.

    The Wall Street Journal

    • Estats Units
    • 1889
    • Mitjà econòmic
    • És el segon mitjà del món amb més subscripcions digitals –tres milions. El mur de pagament t’obliga a pagar per llegir des de la primera notícia i el preu per la subscripció digital va des d’una bàsica de 120€/any (amb ofertes especials) fins a la més completa de 348€/any. En cap cas, hi ha possibilitat de rebre l’edició en paper a Espanya.

    Bild

    • Alemanya
    • 1952
    • Mitjà generalista
    • Aquest tabloide alemany és, al mateix temps, el mitjà europeu amb més subscripcions digitals (603.000 el juny de 2022). Malgrat tenir un model freemium és bastant generós quant a la informació que s’hi pot consumir, es poden obtenir encara més contingut i complements pagant 29€/any (si bé es renovarà en més de 90€/any).

    The Athletic

    • Estats Units
    • 2016
    • Mitjà esportiu
    • Nadiu digital trencador des del llançament: un mitjà esportiu amb mur de pagament, exclusiu per a subscriptors. Amb reportatges i investigacions en profunditat, ha assolit l’èxit amb 1,3 milions de subscriptors i, el gener de 2022, va ser adquirit pel The New York Times per 550 milions de dòlars. Els usuaris s’hi poden subscriure des d’un dòlar al mes durant els primers mesos.

    Caixin

    • Xina
    • 2009
    • Mitjà econòmic
    • Malgrat que el principal focus rau en la informació econòmica i borsària, aquest mitjà xinès, que s’ha enfrontat més d’un cop a la censura del país, es conegut per les investigacions periodístiques de tot tipus. És el mitjà en llengua no anglesa amb més subscriptors (850.000). Costa al voltant de 250€/any.

    Mediapart

    • França
    • 2008
    • Mitjà generalista
    • Fundat per exdirectius de Le Monde, aquest nadiu digital va néixer amb un model de negoci de contingut tancat per als subscriptors, la principal eina de finançament. Supera els 220.000 subscriptors de pagament, cosa que facilita una facturació de més de 20 milions d’euros. La subscripció “normal” (el mateix mitjà l’anomena així) és de 110€/any.

    Il Post

    • Itàlia
    • 2010
    • Mitjà generalista
    • Nadiu digital que, en paraules de l’expert Ismael Nafría “segueix un model semblant al de ElDiario.es, és a dir, amb informació de lliure accés, si bé incentivant-ne la subscripció. El preu és el mateix que la del mitjà espanyol, 80€/any. El juny de 2022, ja havia superat els 50.000 subscriptors.

    La Diaria

    • Uruguai
    • 2006
    • Mitjà generalista
    • Amb un model cooperativista, va néixer tant en paper com en digital com a mitjà alternatiu amb un model basat en la seva comunitat. El model freemium et permet consumir 10 articles abans de subscriure’t per l’equivalent a 9,40€/mes. Té prop de 18.000 subscriptors i més de la meitat són únicament per a la versió digital.

    Gazeta Wyborcza

    • Polònia
    • 1989
    • Mitjà generalista
    •  Un dels principals mitjans polonesos va decidir apostar fa uns anys per una transició digital amb un model de subscripcions que li ha funcionat bastant bé: a inici de 2022 el mitjà tenia més de 280.000 subscriptors. La subscripció bàsica digital té un preu equivalent a 5,20€/mes i la “Premium” de 7,50€/mes.

    La Nación i Clarín

    • Argentina
    • 1870
    • Mitjans generalistes
    • Entre els quinze mitjans internacionals amb més subscriptors digitals es troben dos argentins: La Nación, amb més de 340.000 subscriptors, i Clarín, amb 334.000. Ambdós compten amb un model molt similar, fins i tot en els preus. La subscripció digital de La Nación costa l’equivalent a 6,60€/mes i la de Clarín 6,20€/mes.

    News24

    • Sud-àfrica
    • 1998
    • Mitjà generalista
    • És un dels mitjans nadius digitals africans amb més subscriptors de pagament i dona feina a un centenar de periodistes. Combina les notícies en obert amb investigacions i reportatges exclusius per als més de 40.000 subscriptors, que paguen l’equivalent a 4,35€/mes.  

     

    Aquest article es va publicar l'octubre de 2022 a la revista Capçalera número 191.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari