Vés al contingut
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Correu
  • Contacte
  • Repositori Digital
  • Iniciar sessió
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
    • Codi deontològic
    • Premis
  • Actualitat
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Activitats
  • Documentació
  • Serveis
  • Capçalera
  • Report.cat
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
  • Actualitat
  • Activitats
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Documentació
  • Serveis
    • Iniciar sessió
  •  
  • Els perfils professionals emergents

    16 abril, 2013
    Un estudi sobre l'estat actual de la professió periodística a Catalunya encarregat pel Col·legi de Periodistes i presentat el passat 20 de febrer detalla alguns dels nínxols del futur. Tots estan allunyats dels mitjans convencionals.
    Tweet
     
     

    EUDALD COLL

    Firmes especialitzades

    Segons l’informe, el mercat valora l’especialització temàtica, “com un factor clau de diferenciació i competivitat professionals”. Es preveu un futur amb empreses que oferiran productes d’informació o entreteniment –o ambdues coses– dirigits a col·lectius concrets: advocats, amants de la gastronomia, etc. L’informe apunta que als Estats Units, “ja es parla de boutiques, petites firmes de comunicació formades per pocs professionals molt focalitzades en una àrea”.

    Continguts per publicitat

    Els professionals de la informació poden tenir un paper en un sector publicitari que està en ple procés de reinvenció. Els autors de l’Informe auguren un augment de productes com els publireportatges i variants més sofisticades, elaborats per periodistes, “experts en el processament i elaboració de continguts”.

    Periodisme de dades

    Una de les àrees més prometedores és la dels dispositius mòbils. Internet compta amb milions de dades, una matèria prima que pot popularitzar el periodisme de dades que ja té cert recorregut als Estats Units i que s’està començant a assajar a Catalunya. L’Informe preveu la creació de petites companyies proveïdores de continguts als mitjans convencionals.

    Comunicació per a pimes

    Les empreses saben que és imprescindible fer-se visibles i ser singulars en un oceà de milions d’emissors. Els periodistes poden ajudar-les. Algunes organitzacions de reduïdes dimensions ofereixen una comunicació integral a petites i mitjanes empreses que no disposen de cap departament que ho faci.

    Auxiliars de serveis

    L’informe vaticina la creació d’empreses auxiliars de serveis, necessàries per compensar les abundants necessitats de companyies tradicionals amb estructures cada cop més primes. Són firmes petites amb professionals polivalents, amb aptituds imprescindibles per produir i/o gestionar la cobertura d’esdeveniments, el material gràfic, la correcció i la traducció de textos, etc.

    Formadors

    “Les noves oportunitats laborals –apunta l’estudi– motiven que determinats periodistes puguin organitzar-se i presentar-se com a formadors de col·legues, d’agents empresarials o polítics, etc. en matèries com les noves tecnologies o la comunicació en un sentit molt ampli. La comunicació és un valor a l’alça”.

    Conferenciants

    Els periodistes que viuen de conferències és una tendència internacional, tot i que de difícil introducció a Catalunya per les dimensions del mercat. Aquesta sortida es planteja més com un complement esporàdic.

    Especialistes en analítica web

    L’informe assegura que moltes tasques que als mitjans fan informàtics, enginyers o físics podrien assumir-les els periodistes, com la dels especialistes en analítica web (encarregats de recopilar i avaluar les dades d’Internet) perquè resultaria més eficient complementar la formació de periodistes i que fos competència seva. El mateix passaria amb els que posicionen el mitjà als motors de cerca de la Xarxa.

    Comunicació Corporativa Local

    Els experts observen “la necessitat d’aprofundir en la comunicació corporativa local. És a dir, des del seu punt de vista qualificat, cal preparar professionals que, a més de ser competents, dominin la comunicació de proximitat. I més tenint en compte la riquesa d’aquest panorama local i comarcal a Catalunya”.

    Comunicació cultural

    Segons l’informe, determinades indústries culturals (com la discogràfica o dels videojocs) no estan associades a estudis universitaris que els proporcionin mà d’obra formada, així que moltes tasques vinculades a la comunicació són exercides amb més voluntat que resultats. Els periodistes podrien fer-ho.

    Màrqueting digital

    Activitats com el màrqueting digital o el turisme cultural figuren en les ocupacions amb més futur. Segons l’informe,aquests treballs tard o d’hora donaran feina a periodistes. La vessant comunicativa de les dues activitats és indubtable”.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Índex del #160

    Sord Press: com acostar la informació als sords
    Com il·lustrar la ciència
    Una qüestió d’incentius i lleialtats
    La difícil tasca dels gabinets de comunicació científics
    L’era digital transforma el periodisme científic i la divulgació
    La crisi colpeja la informació científica
    Webs 160
    Santiago Codina Pañell
    Santi Massaguer
    Ricard Font Sugrañes
    Miguel Martín Monforte
    Tomás Hernández
    José Félix Pons
    La Girona pecadora
    La marinada sempre arriba
    Periodismo narrativo
    Espriu, transparent. Biografia
    L’Estat ecològic
    El último que apague la luz
    A micròfon tancat
    Josep M. Huertas Claveria i els barris de Barcelona
    El final de la era Bustos
    ¿Para qué servimos los periodistas? (Hoy)
    Investigació amb ADN digital
    Les incògnites dels arxius digitals
    Jugar amb la informació
    Decàleg per a qui es planteja marxar
    Més enllà de la frontera
    El llunyà batec de les comarques
    Un pla contra la crisis
    El que els altres no expliquen
    El pitjor moment per investigar
    El color de la corrupció
    Nova corrupció, nou periodisme
    On fer un projecte periodístic amb crowfunding
    Micromecenatge en l’entorn periodístic
    Llums i ombres de la comunicació política
    Indígenes i noves tecnologies
    El primer periodista empresonat pel franquisme
    Paco Elvira, la vida no s’acaba mai
    Referents del periodisme d’investigació
    Opacitat en l'àmbit local
    L'antídot
    El periodisme, pendent de la Llei de Transparència
    “Informen els de dalt, mai els de baix”
    Guia d'entitats socials per als mitjans de comunicació
    La serietat de l’humor
    Un salvavides oportú
    El valor del coneixement
    La fi del tot gratis
    Els perfils professionals emergents
    El retrat més precís de la professió
  • Cercador

  • Capçalera 192 - febrer 2023

    ISSN: 2565-1099
    Subscriu-t’hi Edicions anteriors
  • Actualitat

    Presentació de l'Anuari Mèdia.cat 2022-2023
    XXIX Congrés de la Sociedad Española de Periodística
    El Premi de Periodisme Jove Joan Marc Salvat amplia fins als 35 anys l'edat dels participants
    Nou acord comercial amb Parlem
    El Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Comissió Europea col·laboren per promoure l’educació mediàtica a les escoles
    Consulta els guanyadors dels 23ns Premis Ràdio Associació
    Neix un premi de periodisme especialitzat en salut i drets socials
    Raül Romeva repassa trajectòria al cicle ‘Pessics de Vida’ de Manresa
    Bases i formulari
    Nou portal informatiu independent d'àmbit metropolità
  •  
    Consells per a joves periodistes
    Vuit avantatges de la IA al periodisme (segons ChatGPT)
    Hi ha un robot a la redacció!
    Twitter: crònica d'una mora anunciada
    Les xarxes socials collen les desinformacions

Col·legi de Periodistes de Catalunya 2023

Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.

Tel. 93 317 19 20

  • Avís legal
  • Política de privadesa
  • Política de cookies