Vés al contingut
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Correu
  • Contacte
  • Repositori Digital
  • Iniciar sessió
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
    • Codi deontològic
    • Premis
  • Actualitat
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Activitats
  • Documentació
  • Serveis
  • Capçalera
  • Report.cat
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
  • Actualitat
  • Activitats
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Documentació
  • Serveis
    • Iniciar sessió
  •  
  • Una qüestió d’incentius i lleialtats

    19 setembre, 2013
    Tweet
     
     

    Si poséssim una darrera l’altra les espectaculars troballes científiques dels darrers trenta anys, de la astrofísica a la nanotecnologia, la llista excediria fàcilment la capacitat d’aquesta revista. Només en l’àmbit de la biologia i la medicina hi trobaríem una llarga llista d’avenços impensables anys abans.

    Traduir les investigacions més avançades, gairebé sempre de gran complexitat, a un llenguatge entenedor i sense perdre profunditat i rigor requereix d’una intermediació molt qualificada. Aquest és el repte del periodisme científic. No es pot comunicar bona ciència sense bons intermediaris. El periodisme científic no pot assolir la seva funció més preuada, la de transformar la informació en coneixement, sense una molt bona preparació i la col·laboració dels científics.

    Crec que estarem d’acord que, en els darrers anys, s’ha produït una millora molt notable en la cobertura de la informació científica. És cert que queden encara llacunes per cobrir i que la crisi està minvant ara els recursos, però el camí està traçat i el que cal és perseverar en l'exigència i el compromís. Aquesta millora es deu, sobretot, a la complicitat que hi ha entre els periodistes dels mitjans i els que treballen en les institucions i organismes científics.

    És cert que podem trobar exemples de mal periodisme, tant en la part de les fonts com dels mitjans. Professionals que exerceixen més com a relacions públiques o especialistes en màrqueting que com a informadors. També és cert que hi ha periodistes a les redaccions que tendeixen a l'espectacularitat i busquem més l’escàndol que l'explicació rigorosa. Però, en general, hi ha pocs àmbits en què es pugui conciliar tan fàcilment com aquest els interessos d’uns i altres.

    La raó és que, a diferència del que passa al món de la política o l’economia, en l’àmbit científic els interessos de les fonts són molt sovint coincidents amb els dels mitjans. Tots dos estan interessats a divulgar, tots dos saben que patiran descrèdit si manipulen o tergiversen, i tots dos saben que la ciència i ells mateixos hi tenen molt a guanyar si aconsegueixen una bona divulgació.
    Hi ha, doncs, més incentius per a la col·laboració i el respecte mutu que per a la confrontació, un fet que no es dóna en altres àmbits en què els interessos són clarament antagònics.

    El marc no és tan favorable, però, pel que fa a la relació entre els periodistes de mitjans i els de gabinets de comunicació d’empreses privades relacionades amb la ciència. Els interessos d’aquestes empreses són particulars i sovint no coincideixen amb els generals. La defensa d’aquests interessos les porta sovint a exagerar la bondat dels seus productes o a amagar dades que els poden perjudicar. Però fins i tot en el cas de les empreses privades, hi ha l’oportunitat de fer bon periodisme. Es tracta, en tot cas, d’aplicar sempre les normes deontològiques, i invocar-les cada cop que algú demana tergiversar una informació. I no oblidar que tant els periodistes de fonts com els de mitjans hem de tenir sempre clar que la nostra primera lleialtat ha de ser envers els ciutadans.

    MILAGROS PÉREZ OLIVA

    Periodista



    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Índex del #160

    Sord Press: com acostar la informació als sords
    Com il·lustrar la ciència
    Una qüestió d’incentius i lleialtats
    La difícil tasca dels gabinets de comunicació científics
    L’era digital transforma el periodisme científic i la divulgació
    La crisi colpeja la informació científica
    Webs 160
    Santiago Codina Pañell
    Santi Massaguer
    Ricard Font Sugrañes
    Miguel Martín Monforte
    Tomás Hernández
    José Félix Pons
    La Girona pecadora
    La marinada sempre arriba
    Periodismo narrativo
    Espriu, transparent. Biografia
    L’Estat ecològic
    El último que apague la luz
    A micròfon tancat
    Josep M. Huertas Claveria i els barris de Barcelona
    El final de la era Bustos
    ¿Para qué servimos los periodistas? (Hoy)
    Investigació amb ADN digital
    Les incògnites dels arxius digitals
    Jugar amb la informació
    Decàleg per a qui es planteja marxar
    Més enllà de la frontera
    El llunyà batec de les comarques
    Un pla contra la crisis
    El que els altres no expliquen
    El pitjor moment per investigar
    El color de la corrupció
    Nova corrupció, nou periodisme
    On fer un projecte periodístic amb crowfunding
    Micromecenatge en l’entorn periodístic
    Llums i ombres de la comunicació política
    Indígenes i noves tecnologies
    El primer periodista empresonat pel franquisme
    Paco Elvira, la vida no s’acaba mai
    Referents del periodisme d’investigació
    Opacitat en l'àmbit local
    L'antídot
    El periodisme, pendent de la Llei de Transparència
    “Informen els de dalt, mai els de baix”
    Guia d'entitats socials per als mitjans de comunicació
    La serietat de l’humor
    Un salvavides oportú
    El valor del coneixement
    La fi del tot gratis
    Els perfils professionals emergents
    El retrat més precís de la professió
  • Cercador

  • Capçalera 200 - maig 2025

    ISSN: 2565-1099
    Subscriu-t’hi Edicions anteriors
  • Actualitat

    La Càtedra Futurs de la Comunicació presenta l’estudi “Paisatges mediàtics”
    Nova ubicació del Col·legi de Periodistes a Lleida
    A Girona ja hem inaugurat l'istiu!
    Llegir per recordar Narcís-Jordi Aragó
    Tot recordant Manolo: una ruta pel Raval amb l’esperit de Vázquez Montalbán
    Alcanyís 2025: El periodisme davant la salut mental
    El CIC defensa que el bon periodisme ha de posar el focus en les irregularitats
    Violeta Tena: «Fins a on estem obligats a cobrir una situació que pot comportar un risc per a la integració física de la persona?»
    Recta final per presentar-se als Premis de Comunicació Local de la Diputació de Barcelona
    Oberta la convocatòria dels XV Premis de Comunicació Corporativa Pilar Casanova
  •  
    Un New Deal per als mitjans
    Quan la mare va a la guerra
    Dotze errors lingüístics habituals dels periodistes
    L'última polèmica d'El Vaquilla
    L’efecte Streisand que alimenta les fake news

Col·legi de Periodistes de Catalunya 2025

Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.

Tel. 93 317 19 20       contacte@periodistes.cat

  • Avís legal
  • Política de privadesa
  • SII
  • Política de cookies