Vés al contingut
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Correu
  • Contacte
  • Repositori Digital
  • Iniciar sessió
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
    • Codi deontològic
    • Premis
  • Actualitat
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Activitats
  • Documentació
  • Serveis
  • Capçalera
  • Report.cat
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
  • Actualitat
  • Activitats
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Documentació
  • Serveis
    • Iniciar sessió
  •  
  • On fer un projecte periodístic amb crowfunding

    10 juny, 2013
    El microcenatge és un fenomen a l’alça en la professió. Aquí repassem algunes de les empreses des de les quals es pot proposar projectes periodístics.
    Tweet
     
     

    SUSANA PÉREZ

    www.verkami.com

    Com funciona? El creador defineix el projecte, les recompenses dels mecenes i fixa un objectiu de finançament (és a dir, la quantitat de diners que necessitarà per dur a terme la iniciativa). La plataforma assessora el periodista durant aquest recorregut. Un cop el projecte ha estat acceptat, el creador disposa de 40 dies per aconseguir l’objectiu de finançament. Verkami fa una captació de fons a “tot o res”, és a dir les aportacions dels mecenes només es fan efectives si el professional aconsegueix la totalitat dels diners sol·licitats. En cas contrari, les aportacions “compromeses” queden anul·lades. La quantitat mínima que ha de demanar un projecte per ser publicat a Verkami és de 800 euros. No hi ha, en canvi, una quantitat màxima establerta.

    Projectes periodístics Des de la creació, a principi de 2011, Verkami ha acollit 53 projectes periodístics, dels quals 37 van aconseguir els diners sol·licitats, 10 no van tenir èxit, i 6 estaven en campanya en el moment d’escriure aquest reportatge. És a dir, tres de cada quatre iniciatives aconsegueixen el seu objectiu. La suma total de diners recaptada pels 37 projectes que han assolit finançament és de 236.000 euros. Cada projecte requereix de mitjana 6.400 euros.

    Comissions Verkami només cobra comissions en cas que el creador aconsegueixi el finançament. Es tracta d’un 5% de la quantitat total assolida durant la campanya. El banc carrega una comissió d’entre 1,30% i 1,45% de processament de pagament per cada targeta. El periodista ha de tenir en compte aquestes comissions, a més de les despeses que suposaran les recompenses pels mecenes, a l’hora de pensar la quantitat de diners necessària per finançar el projecte.

    www.goteo.org

    Com funciona? A Goteo s’estableixen dues campanyes de finançament de 40 dies de durada cadascuna. En la primera, el professional estableix la quantitat de diners mínima per tirar endavant la iniciativa. Aquesta ronda es finança —com en el cas de Verkami— a “tot o res”. En la segona campanya, que es posa en marxa només si s’ha assolit la primera, es demana una quantitat “òptima” per realitzar el projecte. S’inclou aquí el fet de traduir el projecte a altres idiomes o oferir-lo en altres suports, per exemple.

    En aquesta segona ronda, totes les aportacions que es recapten es fan efectives al final de la campanya, tant si s’aconsegueix l’objectiu de finançament com si no. Els projectes publicats a Goteo han de pensar-se, produir-se o distribuir-se acollint-se a una llicència lliure o oberta. Llicències que permeten la còpia, distribució, modificació o explotació d'una part o de la totalitat de la creació. La quantitat mínima per impulsar un projecte a la plataforma ronda els 3.000 euros.

    Projectes periodístics A diferència de Verkami, Goteo no té una categoria específica per als projectes periodístics, sinó que els engloba sota l’etiqueta de “comunicatius”. La plataforma ha publicat 72 iniciatives vinculades a l’àmbit de la comunicació des de l’aparició a final de 2011. La gran majoria, 38, han aconseguit el finançament sol·licitat, 20 han fracassat i 14 estaven en campanya en el moment d’escriure aquest reportatge. La suma total de diners aconseguida pels 38 projectes que han assolit finançament és de 211.000 euros. Cada projecte requereix de mitjana 5.500 euros.

    Comissions Es cobren només si el professional aconsegueix els diners. Goteo demana un 8% de la xifra total recaptada (durant les dues campanyes) pels serveis prestats. Cal afegir-hi un 0,8% de comissió per les transaccions bancàries i el 3,4% + 0,35 euros per transacció realitzada a través de Paypal.

    Altres

    www.lanzanos.com

    És la pionera en l’esfera de la cultura a l’Estat. Apareguda el 2010, no té una categoria per a projectes periodístics però sí que n’hi ha de vídeo, fotografia i llibres. Un cop validat el projecte, aquest roman en l'apartat “La Caja” on, en un màxim de tres mesos, ha de recaptar 100 vots per passar a la fase de finançament. El creador estableix la quantitat necessària i el temps per aconseguir la xifra. A diferència d'anteriors plataformes, no hi ha una durada per a les campanyes, tot i que es recomana no sobrepassar els 90 dies. Només es reben els diners si es recapta la quantitat sol·licitada en el temps establert. En aquest cas, la plataforma obté un 5% com a comissió dels projectes creatius i un 1% en els solidaris. Cal sumar-hi les transaccions bancàries i les de Paypal.

    http://es.ulule.com

    És una de les plataformes europees de micromecenatge més importants. Va néixer a França el 2010, i en pocs mesos ja estava disponible en sis idiomes, entre aquests el castellà. A final de 2012, van obrir la segona oficina a Barcelona (la seu central és a París). Tenen espai específic per a projectes periodístics, i ja n’han finançat més de 70, tot i que la majoria són en francès i anglès. L’impulsor de la iniciativa és qui estableix el temps necessari per recaptar els fons. Si els diners no s’aconsegueixen en el temps establert, no es rep res. Si assoleix l’objectiu, Ulule obté un 5% de comissió.

    www.potlatch.es

    És una de les plataformes més recents que acull iniciatives periodístiques. Va néixer el setembre de 2012 impulsada per dues gestores culturals de Barcelona. Igual que a la resta, els projectes són finançats a “tot o res”. En cas d’èxit, obté un 5% de comissió. El professional determina el temps necessari per recaptar els diners, tot i que no es poden superar els 45 dies.

    A Catalunya, no hi ha cap plataforma dedicada a l’esfera periodística. Tot just ara s’està gestant un projecte a l’Estat. És www.informacionsensible.com, un mitjà amb una portada on es poden llegir les notícies i amb un espai reservat al crowdfunding, on els periodistes proposen els seus treballs als lectors, que decideixen si financen o no el projecte. El mitjà ja està en funcionament, però falta engegar la plataforma de finançament col·lectiu.

    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Índex del #160

    Sord Press: com acostar la informació als sords
    Com il·lustrar la ciència
    Una qüestió d’incentius i lleialtats
    La difícil tasca dels gabinets de comunicació científics
    L’era digital transforma el periodisme científic i la divulgació
    La crisi colpeja la informació científica
    Webs 160
    Santiago Codina Pañell
    Santi Massaguer
    Ricard Font Sugrañes
    Miguel Martín Monforte
    Tomás Hernández
    José Félix Pons
    La Girona pecadora
    La marinada sempre arriba
    Periodismo narrativo
    Espriu, transparent. Biografia
    L’Estat ecològic
    El último que apague la luz
    A micròfon tancat
    Josep M. Huertas Claveria i els barris de Barcelona
    El final de la era Bustos
    ¿Para qué servimos los periodistas? (Hoy)
    Investigació amb ADN digital
    Les incògnites dels arxius digitals
    Jugar amb la informació
    Decàleg per a qui es planteja marxar
    Més enllà de la frontera
    El llunyà batec de les comarques
    Un pla contra la crisis
    El que els altres no expliquen
    El pitjor moment per investigar
    El color de la corrupció
    Nova corrupció, nou periodisme
    On fer un projecte periodístic amb crowfunding
    Micromecenatge en l’entorn periodístic
    Llums i ombres de la comunicació política
    Indígenes i noves tecnologies
    El primer periodista empresonat pel franquisme
    Paco Elvira, la vida no s’acaba mai
    Referents del periodisme d’investigació
    Opacitat en l'àmbit local
    L'antídot
    El periodisme, pendent de la Llei de Transparència
    “Informen els de dalt, mai els de baix”
    Guia d'entitats socials per als mitjans de comunicació
    La serietat de l’humor
    Un salvavides oportú
    El valor del coneixement
    La fi del tot gratis
    Els perfils professionals emergents
    El retrat més precís de la professió
  • Cercador

  • Capçalera 192 - febrer 2023

    ISSN: 2565-1099
    Subscriu-t’hi Edicions anteriors
  • Actualitat

    Esmorzar informatiu: "Com el sector privat pot unir forces a favor de la infància?"
    Convocada la 5a edició de la GNI Student Fellowship 2023
    El Col·legi de Periodistes tanca del 6 al 10 d'abril
    Curs gratuït per a periodistes sobre reanimació
    Descobreix els secrets del llenguatge humà amb una visita gratuïta per a col·legiats
    Paga menys i gaudeix encara més el concert de Rufus Wainwright!
    Comunicat del Col·legi de Periodistes de Catalunya sobre la integració de l’ACN a la CCMA
    Presentació de l'Anuari Mèdia.cat 2022-2023
    XXIX Congrés de la Sociedad Española de Periodística
    El Premi de Periodisme Jove Joan Marc Salvat amplia fins als 35 anys l'edat dels participants
  •  
    “A la King’s League també es fa periodisme”
    Consells per a joves periodistes
    Vuit avantatges de la IA al periodisme (segons ChatGPT)
    Hi ha un robot a la redacció!
    Twitter: crònica d'una mora anunciada

Col·legi de Periodistes de Catalunya 2023

Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.

Tel. 93 317 19 20

  • Avís legal
  • Política de privadesa
  • Política de cookies