Vés al contingut
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Correu
  • Contacte
  • Repositori Digital
  • Iniciar sessió
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
    • Codi deontològic
    • Premis
  • Actualitat
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Activitats
  • Documentació
  • Serveis
  • Capçalera
  • Report.cat
Col·legi de Periodistes de Catalunya
  • Col·legi
    • Qui som
    • Què fem
    • Uneix-te a nosaltres
  • Actualitat
  • Activitats
  • Formació
  • Ocupació
    • Borsa de treball
  • Documentació
  • Serveis
    • Iniciar sessió
  •  
  • El poder de les dades

    15 gener, 2014
    El debat entorn al Big Data té lloc a la professió periodística mitjançant l'analítica web, l'anàlisi de les dades dels mitjans digitals. Aquesta disciplina, que va a l'alça i que no deixa de sofisticar-se, està tenint un paper clau en moltes redaccions.
    Tweet
     
     
    L'analítica web estudia els hàbits dels consumidors. Foto: arxiu

    NEREIDA CARRILLO

    Un petit moviment per al nostre dit, una mina de dades per als mitjans. Els clics que fem gairebé per inèrcia i contínuament quan naveguem per un web proporcionen una informació molt valuosa a les empreses de comunicació: què ens agrada, quan ens connectem, des d’on hi arribem. Són, en gran part, la base de l’analítica web, una disciplina que, amb el temps, ha refinat les eines i s’ha convertit en necessària per millorar els continguts i atreure la inversió publicitària als mitjans digitals.

    “L’analítica web va començar com una recopilació de dades en brut”, explica Àlex Poderoso, cap de desenvolupament tecnològic d’ El Periódico de Catalunya. Amb el temps, però, les empreses de comunicació s’aboquen a examinar les dades de manera estratègica. L’analítica web s’emmarca en el moviment del big data i, per Poderoso, s’inclou també en el business intelligence. Per Poderoso, aquesta evolució ha estat esperonada sobretot pel “lobby de la publicitat”, un sector que el 2012 va invertir 885,7 milions d’euros en la publicitat digital, segons un estudi de l’Interactive Advertising Bureau (IAB) elaborat a Espanya. El fet que el digital sigui ja el segon mitjà en inversió després de la televisió fa que els anunciants vulguin saber molt bé qui hi ha al darrere de les pantalles i que s’hagin millorat les eines per fer-ho.

    L’analítica web, tal com l’entenem avui, se centra a recopilar, mesurar i avaluar les dades sobre l’ús del web i ens ajuda a prendre decisions estratègiques. Per Avinash Kaushik, un dels majors experts del món en el tema, és també un art. Al seu llibre Analítica web 2.0, Kaushik critica el que considera una excessiva dependència del clickstream, és a dir, de l’estudi de la seqüència de clics que, per ell, aporten informació sobre “què” fa l’audiència, però no “per què”. Per això aquest expert defensa un enfocament “2.0” a l’analítica, que defineix com “l’anàlisi de dades qualitatives i quantitatives del lloc web i de la competència, per impulsar una millora contínua de l’experiència en línia que tenen tant els clients habituals com els potencials”.

    En aquesta postura, Toni Garriga, membre del departament d’audiències de Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio, recalca la conveniència d’anomenar aquesta disciplina analítica d’Internet, ja que allò que es mesura ja no es limita al web, sinó que incorpora xarxes socials i nous dispositius. Tot plegat, ha ampliat les mètriques i la complexitat. “És un dels grans drames que tenim –assegura Garriga? no només a Espanya, també a nivell mundial, la complexitat tecnològica de barrejar dades web, dades de consum audiovisual, dades de les aplicacions de dispositius mòbils, dades de televisions connectades i dades de les xarxes socials”. En aquest sentit, Manuel, director d’OJD Interactiva assegura que, malgrat que no és senzill, les eines es van refinant per obtenir cada vegada millor informació sobre les audiències digitals.





    Encara no hi ha comentaris, pots ser el primer

    Deixa el teu comentari

    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    (If you're a human, don't change the following field)
    Your first name.
    El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
  • Índex del #162

    Dia a dia (Octubre 2013)
    Dia a dia (Setembre 2013)
    Dia a dia (Agost 2013)
    Toni Catany
    Antoni Estupiñà
    Josep Costajussà
    Josep Lluís Suelves
    Imatges solidàries (Montserrat Benito)
    Globus Punxats
    Opisso (1903-1912)
    De reinas a ciudadanas
    Vint i Ramon Barnils
    Valentí Almirall. Obra Completa (1880-1884)
    La cultura y la vida
    Inconformistes
    Cómo preparar un plan de Social Media Marketing
    El conflicto de Irak y el derecho internacional. El caso Couso
    Entrevistas. Diálogos con la política, la cultura y el poder
    Blocs sobre periodisme
    Webs 162
    L’alternativa dels mitjans en línia
    Cap a les redaccions 4.0
    El periodisme gastronòmic, a debat
    La revista Annals del Periodisme Català, a la Xarxa
    Coses del directe
    La desconeguda història de l'Heraldo de Madrid
    Per què els periodistes tenim mala premsa?
    Els periodistes i les seves imitacions
    Els orígens desconeguts de Jacques Arias
    L’evolució selectiva de la publicitat en línia
    Eines per conèixer l’audiència
    Mesuraments digitals confosos
    Corcats per la guerra
    Síria no és país per a periodistes
    La incomoditat de l'interregne
    "Hi ha una desafecció cap a les notícies"
    Diccionari bàsic de l’analítica web
    Com funciona l’analítica web?
    El poder de les dades
  • Cercador

  • Capçalera 192 - febrer 2023

    ISSN: 2565-1099
    Subscriu-t’hi Edicions anteriors
  • Actualitat

    Presentació de l'Anuari Mèdia.cat 2022-2023
    XXIX Congrés de la Sociedad Española de Periodística
    El Premi de Periodisme Jove Joan Marc Salvat amplia fins als 35 anys l'edat dels participants
    Nou acord comercial amb Parlem
    El Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Comissió Europea col·laboren per promoure l’educació mediàtica a les escoles
    Consulta els guanyadors dels 23ns Premis Ràdio Associació
    Neix un premi de periodisme especialitzat en salut i drets socials
    Raül Romeva repassa trajectòria al cicle ‘Pessics de Vida’ de Manresa
    Bases i formulari
    Nou portal informatiu independent d'àmbit metropolità
  •  
    Consells per a joves periodistes
    Vuit avantatges de la IA al periodisme (segons ChatGPT)
    Hi ha un robot a la redacció!
    Twitter: crònica d'una mora anunciada
    Les xarxes socials collen les desinformacions

Col·legi de Periodistes de Catalunya 2023

Rambla de Catalunya 10, pral. 08007 Barcelona.

Tel. 93 317 19 20

  • Avís legal
  • Política de privadesa
  • Política de cookies