- Demarcacions
-
L'antic molí Cèsar Martinell d'Ulldecona va acollir aquest passat divendres el lliurament de premis de la Demarcació. Els guardonats van ser: en la categoria Premi Ebre Radiodifusió, el programa Quedem a la plaça, realitzat i presentat per Eva Mascarell i Marga Sebastià, emès a Ràdio Tortosa; en el cas del Premi Ebre Audiovisual, per al programa Colors On Tour, dirigit per Roger Font i emès a Canal TE, i en la categoria Premi Ebre Premsa i Digital va resultar guanyador el treball Voluntaris ebrencs treballen en el vuitè dia des del pas de la DANA per València, de la periodista Judit Camacho, publicat pel digital A Prop Ebre.
Per primera vegada es va lliurar una Menció Especial del Jurat per al projecte gairebé altruista del periodista Gustau Moreno per la seua sèrie de reportatges històrics, publicats al digital La Marfanta. Finalment, l'ECOPremi se'l va emportar el fotoreportatge Sota l'aigua del Delta publicat al Diari Ara per la periodista Wayra Ficapal.
Tots dos premis estan patrocinats per Repsol i pel COPATE, respectivament.
L’antic molí de Cèsar Martinell d’Ulldecona acollirà aquest pròxim divendres, 24 d’octubre, el lliurament de l’XI Premi Terres de l’Ebre de Periodisme i del III ECOPremi Terres de l’Ebre de Periodisme. Organitzats per la Demarcació de Terres de l’Ebre del Col·legi compten amb el patrocini de REPSOL i el COPATE, respectivament.
La Junta de la Demarcació de Terres de l’Ebre del Col·legi de Periodistes de Catalunya ha entrat al registre de l’Ajuntament de Tortosa una petició adreçada a l’alcalde Jordi Jordan perquè es recupere la figura del cronista oficial de Tortosa. Aquest és un càrrec honorífic tot i que molt actiu, ja que ha de reflectir a través de la premsa o d’altres mitjans la història de la ciutat.
El comunicador rapitenc Fernando Garcia Talarn ja forma part del Col·legi de Periodistes, en la categoria de Col·legiat d’honor. Amb aquest reconeixement es vol posar en valor la seua llarga trajectòria com a comunicador a les Terres de l’Ebre, sobretot dins del món de l’esport. García Talarn va rebre amb molta emoció aquest reconeixement, ja que ha vist complert el seu desig de formar part de la institució periodística.
El gremi dels periodistes ebrencs si s’endinsa en l’escriptura literària ho fa sobretot amb obres de recerca local, d’assaig, amb estudis històrics i amb reportatges novel·lats o ficcionats. Així ho van concloure els ponents del col·loqui que aquest dijous va organitzar la Demarcació de Terres de l’Ebre del Col·legi dins dels actes de la Setmana del Llibre en català: la periodista i escriptora, Marina Pallás, la periodista i llibretera, Júlia Albesa, i el periodista, escriptor i filòleg, Jordi Duran.
Una trentena de persones, majoritàriament periodistes, però també polítics i sindicalistes, han participat aquest migdia en el minut de silenci organitzat per la Demarcació de Terres de l’Ebre del Col·legi de Periodistes de Catalunya a les 12 hores a la plaça de l’Ajuntament de Tortosa. L’objectiu era condemnar els assassinats dels professionals de comunicació en la guerra de Gaza dia rere dia.
El 20 d’octubre, el periodista Ramon Besa va recollir el premi Ofici de Periodista –la màxima distinció que atorga el Col·legi de Periodistes de Catalunya– en un acte a la seu central de l’entitat. La Junta de Govern del Col·legi va decidir, per unanimitat, atorgar-li aquest guardó en reconeixement d’una trajectòria marcada pel rigor, la passió i la defensa d’un periodisme lliure i compromès amb els valors ètics de la professió. A continuació, reproduïm, íntegre el parlament de Besa:
Thais ArmengolLa intel·ligència artificial agilitza el periodisme d’investigació, però només l’ètica i el criteri del professional garanteixen el seu valor.
Eudald CollLa nova guia Drets i límits del periodisme gràfic posa negre sobre blanc nombrosos aspectes relacionats amb l’exercici del fotoperiodisme.
Tino SorianoLa intel·ligència artificial generativa afecta de ple moltes professions. Al llibre "Anatomía de una foto" (PhotoClub Anaya, 2024), Tino Soriano reflexiona, amb multitud d’exemples, sobre com aquesta tecnologia està transformant a marxes forçades el món de la fotografia. Els seus arguments es basen en el coneixement de la professió –té una llarga trajectòria i ha rebut nombrosos premis– i en la gran quantitat de documentació utilitzada. En aquestes pàgines reproduïm un extracte del llibre, concretament el que intenta respondre si avui dia la paraula fotògraf té sentit en un món de registres artificials.
Alberto GómezLa intel·ligència artificial està entrant en les redaccions i permet agilitzar molts processos, però també està present en les mentides que corren per la xarxa com si fossin certes. Els periodistes necessiten formar-se per saber detectar-les i no caure en el parany. Per aconseguir-ho, apunten, no només cal formació, sinó començar a disposar de nous perfils a les redaccions. Aquest és un repte més en una professió que viu i afronta els canvis constants produïts per la tecnologia digital.
Terres de l'Ebre
Ramon Berenguer IV, 26, prl, 43500 Tortosa, Tarragona, Espanya977 44 24 90667 98 49 40ebre@periodistes.catA demanda.Borsa de treball
29/10/2025 Barcelona28/10/2025 Madrid/Híbrid28/10/2025 Barcelona27/10/2025 Barcelona












